זרעי פשתן ובריאות: יתרונות, חסרונות והנחיות לשימוש בטוח

לשילוב זרעי פשתן בתפריט ישנם הרבה יתרונות בריאותיים, אבל יתכנו גם כמה חסרונות עבור חלק מהאנשים.

בנוסף, אי הקפדה על כמה הנחיות שימוש ובטיחות – עלולות לגרום בטעות יותר נזק מתועלת.

במאמר הקצר הזה אנסה לעשות מעט סדר ביתרונות ובחסרונות שבאכילת זרעי פשתן.

 

מהם היתרונות הבריאותיים שבאכילת זרעי פשתן?

זרעי פשתן מכילים כמות גדולה יחסית של כמה מרכיבים תזונתיים מאוד בריאים, שחסרים למרבית האנשים בעולם המערבי:

  • חומצות שומן מסוג אומגה 3: כולם כבר יודעים עד כמה זה חשוב…
  • סיבים מסיסים במים: אלה הסיבים שחשובים יותר לאיזון הסוכר, הכולסטרול ושיפור המיקרוביום במעי. אלה גם הסיבים שחסרים לנו יותר בתזונה מאשר הסיבים שאינם מסיסים במים.
  • ליגננים / פיטואסטרוגנים: חומרים נוגדי חמצון ומאזנים הורמונלית. מחקרים רבים מצביעים על היתרונות הבריאותיים של אלה, אפילו כחלק מהמלחמה בסרטן.

מספר מחקרים הראו ששילוב נכון של זרעי פשתן בתפריט מסייע להורדת לחץ דם (ראו סרטון בהמשך), איזון הורמונלי, תפקוד מערכת העיכול, איזון דלקת (ראו סרטון), ועוד. יתכן וזרעי פשתן גם תורמים לבריאות העור, סכרת, בריאות העיניים ותסמיני גיל המעבר.

 

מהם הנזקים הבריאותיים האפשריים שבאכילת זרעי פשתן?

מעצם היותם של זרעי הפשתן – זרעים, הם עלולים לא להתאים לאנשים עם מעי דלקתי. הכוונה בעיקר למחלות כמו קרוהן, קוליטיס ודיוורטיקוליטיס. במצבים אלה, רירית המעי מאוד מודלקת, וישנו חשש שזרעים מכל סוג, עלולים פשוטו כמשמעו להיתקע באיזורים הרגישים ולהחמיר את הדלקת.

אכילת זרעי פשתן עשויה להיות גם לא טובה עבור אנשים שמתמודדים עם שלשול או יציאות רבות. כמות הסיבים הרבה שבזרעי פשתן, והשפעתם על עידוד יציאות – עלולה להחמיר את המצב.

דבר נוסף, אם מחממים את זרעי הפשתן הם עלולים לעבור תהליכי חמצון שאינם טובים לאף אדם.

 

איך משתמשים נכון בזרעי פשתן למטרות בריאותיות? 

על מנת להפיק את מירב התועלת הבריאותית מזרעי פשתן, יש להשתמש בהם בצורתם הטחונה. בלי טחינתם של זרעי הפשתן, לא נוכל לקבל מהם את האומגה 2, הליגננים והפיטואסטרוגנים.

מסיבה זו, רבים טועים ורוכשים זרעי פשתן שהם כבר טחונים. הבעיה היא שחומצות השומן שבזרעים מאוד רגישות לחמצון המוגבר בחשיפה לחום ואור. כך שרכישת זרעי פשתן שכבר טחונים, מעלה מאוד את הסיכון שחלקם כבר מחומצנים.

טעות נוספת ונפוצה אף יותר היא לחמם את זרעי הפשתן, ובעיקר בתנור. יש המוסיפים זרעי פשתן ללחמים ולקרקרים ששוהים זמן רב בתנור בחום גבוה. הבעיה כאן היא שוב – חימצון!

בשל סיבות אלה, השימוש הנכון בזרעי פשתן למטרות בריאותיות הוא לרכוש זרעי פשתן שלמים, ולטחון אותם בבית (במטחנת תבלינים). אפשר בהחלט לטחון כמות גדולה, ולאחסן את הזרעים בצנצנת זכוכית במקרר לזמן ארוך.

 

ניתן לצפות כאן בסרטון קצר המראה חלק מהביסוס המדעי העומד מאחורי הטענה כי אכילת זרעי פשתן עוזרת להפחתת לחץ דם, איזון דלקת ועוד.

סרטון של ד״ר מיכאל גרגר, עם אפשרות להגדיר ״כתוביות״, ואז לבחור את השפה העברית.

 

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

 

 

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז