זיתים או שמן זית?

רבים מהללים את יתרונותיו הבריאותיים של שמן הזית, אבל שוכחים את החסרונות ומזלזלים בתועלת הבריאותית שבאכילת הזיתים עצמם.

ננסה לעשות סדר:

האם עדיף לאכול זיתים או שמן זית לבריאות טובה?

 

יתרונות שמן הזית

שמן הזית עשיר בחומצות השומן הטובות מסוג אומגה 9, עשיר בנוגדי חמצון, ואוכלוסיות יחסית בריאות בעולם מתבססות עליו כשמן עיקרי. ממספר רב של מחקרי תזונה נראה כי אנשים המשתמשים בשמן זית כשמן עיקרי מרוויחים בבריאותם יחסית לאנשים המשתמשים בשמנים אחרים.

ליתרונות של שמן הזית יש להוסיף כמה נקודות למחשבה והשוואה.

  1. מצטייני הבריאות בעולם השתמשו מעט מאוד בשמן, ולא תמיד בשמן זית

מרבית המחקרים והמודלים לתזונה שנמצאו במחקר כתומכים ביתרונות של שמן הזית נעשו על פי מודל התזונה הים תיכונית. המקום המוביל בריאותית באיזור זה, לפחות בהיבט של אריכות חיים בריאה, הוא סרדיניה. מאחר וביקרתי, למדתי וחקרתי לעומק את התזונה האמיתית של אנשי סרדיניה, אני יודע שתזונה סרדינית מסורתית עושה שימוש מועט מאוד יחסית בשמן נוזלי. וכן, כשהם משתמשים בשמן נוזלי – מדובר בשמן זית איכותי. דבר נוסף בהקשר זה, תזונה יפנית מסורתית, המייצגת את המדינה הבריאה בעולם, מתבססת על שמן לפתית בכבישה קרה. הוא אומנם דומה בהרכבו לשמן זית, אבל יתכן שאף מוצלח ממנו.

2. שמן הזית חסר מרכיבים בריאותיים מהזית עצמו, ועלול להכניס כמות ״לא מורגשת״ של קלוריות לגוף

בשמן הזית אנו ״מוותרים״ על ״בשר״ הזית. וזה פספוס… החלק הבשרני של הזית מכיל סיבים תזונתיים חשובים שהינם קריטיים לבריאות טובה ושמירה על משקל מאוזן. בכלל, עלינו להיזהר עם כמות השמן שאנו אוכלים כי זו דרך ״קלה״ מדי להכניס הרבה קלוריות לגוף בלי שהגוף ומערכת העיכול ״מרגישים״ אותן נכנסות… בהרצאות רבות שאני מעביר אני נותן את הדוגמא הבאה: בכף סוכר לבן יש כ- 40 קלוריות, ובכף שמן זית איכותי יש כ- 90 קלוריות! לא שאני ממליץ לאכול סוכר לבן, אבל בהחלט צריך לשים לב לכמות השמן…

 

לזיתים עצמם יתרון וחסרון מובנה

דבר נוסף שעשוי להיות יתרון או חיסרון הוא תהליך הכבישה של הזיתים. לתהליכי כבישה טבעיים תמיד יש פוטנציאל לשפר את הבריאות בשל התמיכה במיקרוביום שלנו – החיידקים הטובים במעי. מצד שני, לרוב הכבישה נעשית עם מלח וכאשר מדובר בכבישה של זיתים – לרוב הרבה מאוד מלח. זה לא מתאים לכל אחד. לאחרונה שמעתי ממטופל שחבר שלו הצליח להכין זיתים כבושים ביתיים בהתבסס על מלח בריא עשיר באשלגן ועני בנתרן!

לפחות עבורי, זה נשמע כמו הפתרון המושלם! אם מישהו.י גם הצליח.ה לעשות כך – אשמח לשמוע על כך ולהמליץ לאחרים.

 

השורה התחתונה: מה בריא יותר – זיתים או שמן זית?

למיטב הידע וההבנה שיש ברשותי כיום, זיתים בריאים יותר משמן זית. כל זאת כל עוד אין לאדם רגישות מיוחדת למלח (נתרן) – כך שאם יש בעיה עם מלח, עדיף לשתמש בשמן הזית.

נסו ״לשמן״ סלט עם זיתים חתוכים ולא עם שמן הזית. נסו לתבל יותר בלימון, חומץ טבעי ועשבי תיבול. זכרו כי שמן זית הוא אומנם כנראה השמן הנוזלי הכי בריא שיש, אבל המזון השלם והטבעי (זיתים) טובים ממנו.

 

בריאות לרוב,

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז