הפחתת נפיחות / גזים ממערכת העיכול

גזים או נפיחות במערכת העיכול עלולים לגרום לאי נוחות פיזית או חברתית, ולבעיה זו יש לרוב סיבות ופתרונות. רק תחילה עלינו לזכור שגם תפקוד תקין של מערכת עיכול בריאה של אדם שאוכל בריא – מביא ליצירת גזים, אך אלה לא אמורים לגרום בעיה או מבוכה.

מובאים כאן בהמשך כמה מהסיבות האפשריות לבעיה וכמה פתרונות שעובדים ברוב המקרים. אם המצב לא משתפר, כדאי לגשת לייעוץ אישי.

 

לעיתים, כשאדם עובר מתזונה רגילה לתזונה טבעית יותר העשירה בסיבים, קטניות וירקות מסויימים, ישנה החמרה בנפיחות. הדבר נובע מכך שמערכת העיכול אינה "רגילה" למזונות אלה, אולם לאחר תקופה של מספר שבועות עד חודשיים, תופעה זו מתמתנת מאליה.

ברוב המקרים, תופעה של נפיחות מוגברת נגרמת מאכילת מזונות אשר אינם מתאימים למערכת העיכול של רוב בני האדם:

* מזון מהיר, מוצרי חלב, מזון שמן/מטוגן/מתובל מאוד, מזון עשיר בחומרי טעם/צבע/שימור, שתייה מוגזת וממותקת ועוד.
* שילוב של מזון עשיר מאוד בחלבונים (כמו בשר), יחד עם מזון עשיר מאוד בפחמימות (כמו תפוחי אדמה).
* שתייה מרובה בזמן האוכל.
* אכילה מהירה, חוסר לעיסה ולעיתים אף בליעת אויר בזמן האכילה.
* ישנם אנשים שרגישים לאכילת פירות הדר, חיטה, סויה, שומשום, ביצים, בוטנים.

ישנם כמה טיפים העוזרים למתן את התופעה:
* לעיסת זרעי שומר בסיום הארוחה.
* שתיית חליטות טבעיות של זרעי שומר ו/או פרחי קאמומיל.
* שילוב כמון, קימל ו/או אצת קומבו (KOMBO)במזון. את האצה חותכים לחתיכות קטנות באורך של סנטמטרים ספורים וברוחב של סנטימטר ומוסיפים לבישול הקיטניות / מרקים. לא חייבים לאכול את האצה בשביל ליהנות מהשפעתה בעניין זה. אצה זו אינה מומלצת לאנשים הסובלים מבעיות בבלוטת התריס (מחלת האשימוטו).

ישנן כמה הנחיות מיוחדות להכנת קטניות העוזרות למתן את התופעה:
* הנבטת הקטניה לפני הכנתה/אכילתה.
* השריית הקטניה כיממה שלמה לפני הבישול והחלפת המים מספר פעמים.
* תמיד להחליף את המים לפני הבישול.
* אם הדבר מתאים לתבשיל המבוקש, עדיף למעוך את הקטניה לפני הבישול.
* אם יש סבלנות – מומלץ להחליף את מי הבישול לאחר ההרתחה הראשונה ולהביא לרתיחה חוזרת

בריאות ונוחות,

אופיר פוגל, נטורופת

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז