הוספת מלח לאוכל והשפעתה על הבריאות והחיים

רבים יודעים שעודף מלח במזון אינו מומלץ לבריאות, אולם המציאות מורכבת הרבה יותר. מצד אחד יש הטוענים שמלח אינו נורא כפי שנדמה לנו, ומצד שני מתפרסם מחקר המראה כי הוספת מלח לאוכל מקצרת את החיים. המחקר האחרון עשוי היטב ויכול ללמד אותנו בין השאר ממה באמת להיזהר, וכיצד לנטרל את הסיכון מהוספת המלח.

המחקר לגבי השפעת הוספת מלח למזון וההשפעות על הבריאות

מדובר במחקר שנערך באנגליה וכלל מעקב אחר יותר מחצי מיליון איש במשך כ- 9 שנים. המשתתפים נשאלו באיזו תדירות הם הוסיפו מלח למזון שלהם לפי 4 דרגות:

  • אף פעם לא מוסיף מלח או מוסיף מלח לעיתים רחוקות בלבד.
  • לפעמים מוסיף מלח לאוכל.
  • בדרך כלל כן מוסיף מלח לאוכל.
  • תמיד מוסיף מלח לאוכל.

התוצאות העיקריות והחשובות הן שאלו שתמיד הוסיפו מלח למזון היו בסיכון מוגבר שנעמד בכ- 28% למוות בטרם עת (מוגדר כמוות לפני גיל 75 שנים), בהשוואה לאלו שמעולם לא הוסיפו מלח או לעתים נדירות. ככל שאנשים הוסיפו יותר מלח לאוכל, כך הסיכון שלהם למוות בטרם עת היה גבוה יותר.

במחקר זה עשו החוקרים מאמץ רב לנטרל גורמים שעלולים להביא להבנה לא נכונה של הנתונים (מערפלנים). בעבודתם הם ניטרלו גורמים חשובים שעלולים היו לשבש את המסקנות כמו מצב סוציו-אקונמי ומצב בריאותי. נעשתה התאמה כנדרש לנתוני מין, גיל, גזע, עישון, שתייה מתונה, משקל, פעילות גופנית, כולסטרול גבוה, מחלת כליות כרונית, סוכרת, מחלות לב וכלי דם וסרטן,

 

שימו לב להבדל המדהים הזה בשנות חיים:

החוקרים אף עשו חישוב והעריכו כי בגיל 50, נשים שתמיד הוסיפו מלח למזונות חיו בממוצע 1.5 שנים פחות, וגברים שהוסיפו תמיד מלח חיו בממוצע 2.3 שנים פחות, בהשוואה לעמיתיהם שמעולם לא הוסיפו מלח למזון.

 

החדשות הטובות 1

ניתוח נוסף שעשו החוקרים הראה כי אלה שאכלו כמות רבה של ירקות ופירות (מזונות עתירי אשלגן) – היו מוגנים מההשפעה השלילית של הוספת המלח. נתון זה מחזק את ההקשר הכללי והחשוב והוא היחס הרצוי בין נתרן לאשלגן. שני אלה הינם מינרלים המתחרים בגוף והיחס ביניהם הוא החשוב ביותר. בנוסף, כמובן, הינה לנו עוד מחקר המראה עד כמה חשוב לאכול כמות רבה מאוד של ירקות ופירות. למיטב הידע וההבנה שיש ברשותי כיום, האידיאל עבור מרבית האנשים הוא בסביבות 10 מנות ירק ביום ובנוסף 1-3 פירות. כמובן שישנו הבדל בין אנשים שונים, ובמיוחד על רקע מצבים כמו סוכרת וכדומה.

החדשות הטובות 2

מזה מספר שנים, ישנו בארץ מלח בריא שכמעט כל מי שמנסה אותו ״מודה״ שהוא גם טעים. כאן ניתן לקרוא ולהבין מה זה מלח בריא. מלח זה מכיל יחס יחסית טוב בין נתרן לאשלגן. בנוסף, בחלק מהמוצרים, המלח הזה מכיל גם תוספת יוד. למרבית האנשים בארץ חסר יוד בתפריט.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז