האם צום לסירוגין מועיל או מזיק לסוכר ולסכרתיים?

בשנים האחרונות מצטבר ניסיון טיפולי ומתפרסמים בהדרגה מחקרים נוספים השופכים אור על ההשלכות הבריאותיות של מגוון טכניקות צום לסירוגין. ההשפעה של צום ממושך על ערכי הסוכר אינה חד משמעית, בעיקר לאור כך שבמשך שנים הומלץ לאנשים עם ערכי סוכר לא מאוזנים לאכול לעיתים דחופות (כל 2-3 שעות) על מנת למנוע צניחות סוכר ו/או רעב מוגבר שעלול להביא לאכילת יתר מאוחר יותר.
לאחרונה התפרסם מחקר מתוכנן היטב, המתמקד בהשפעה של צום לסירוגין על ערכי הסוכר, אבל גם חושף נתונים לגבי משקל ומדדים נוספים.

מה כלל המחקר שתוכנן לבדוק את השפעת צום לסירוגין על ערכי הסוכר?

  • מדובר במחקר קליני מבוקר ורנדומלי.
  • השתתפו במחקר 120 אנשים עם סוכרת ועודף משקל.
  • מחצית מהמשתתפים נתבקשו לא לאכול דבר במשך 14 שעות. הם יכלו לאכול באופן רגיל ולשובע במשך 10 שעות (בין 8:00 בבוקר ועד 18:00).
  • המחקר נמשך 3 חודשים.

מה הראו התוצאות של המחקר שבדק את השפעת הצום הממושך על ערכי הסוכר?

  • התוצאה העיקרית היא ירידה של כ – 1.5% בהמוגלובין סוכרי (מדד המראה איזון סוכר 3 חודשים לאחור). 1.5% נשמע מספר ״קטן״, אבל בסולם הערכים והמספרים של איזון סוכר מדובר בשינוי לא מבוטל.
  • לא פחות חשוב מהתוצאה העיקרית, נמצא שיפור בתפקוד תאי ביטא בלבלב ובתנגודת לאינסולין! מדובר בתוצאות מאוד מעודדות מאחר ותפקוד תאים אלה והתנגודת לאינסולין הם מאבני הבסיס החשובים ביותר לאיזון סוכר תקין בגוף. 
  • קבוצת הצום לסירוגין ירדה בממוצע כ – 3 ק״ג.
  • נמדד שיפור קל ברמות הכולסטרול ה״רע״ וברמות שומני הדם (טריגליצרידים). רמות הכולסטרול ה״טוב״ לא השתנו.
  • שאלונים הראו שיפור באיכות חיים.

מה כדאי להסיק מהמחקר שבדק את התגובה הסוכרית לצום לסירוגין?

מחקר זה מחזק את ההגיון בהמנעות מאכילה של כ- 10 שעות ביום. יחד עם זה, חשוב לדעת שטכניקה זו אינה מתאימה לכל אדם, ובעיקר לא לכל אדם עם סוכרת. הדבר עוד יותר מורכב עבור אנשים הנוטלים אינסולין. חלקם אומנם ירוויחו מהטכניקה התזונתית, אבל הם חייבים לעשות אותה בליווי מקצועי ותוך כדי שינוי מתבקש בתרופות כשצריך.

יש לזכור כי יתכן והתועלת העיקרית מהתערבות זו במחקר נבעה מכך שאנשים לא נשנשו אוכל מיותר בשעות הערב. להבנתי כיום, הדבר החשוב ביותר מבחינת עיתוי האכילה הוא לא לאכול דבר כמה שיותר זמן לפני השינה. 

 

ניתן ללמוד עוד הרבה, ולקבל עוד שלל עצות לשיפור רמות הסוכר והמשקל בקורס המקוון ״מצויינות בבריאות״. הקורס נגיש לכל נרשם למשך חצי שנה, והוא כולל התייחסות מקצועית, מדעית ומעשית לבעיות משמעותיות כמו משקל, סוכר, בריאות המוח, עצמות, מיקרוביום, עורקים, לב, לחץ דם, שומני דם, שינה ומערכת חיסון.

 

צום קל…

אופיר פוגל, נטורופת

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז