האם הפחתת מלח בתזונה מעלה סוכר בדם?

זה אומנם נשמע מוזר בהתחלה, אבל מצטברות עדויות לכך שאכן יתכן והפחתה גדולה של מלח בתפריט, תביא בסופו של דבר לעלייה בערכי הסוכר בדם.

אעמיד כאן את הדברים על דיוקם המדעי, ככל שאני מכיר את המדע כיום, וככל שאצליח להסביר מנגנונים מסובכים בשפה יחסית פשוטה.

ראשית, מחקרים כמו זה למשל מצביעים על כך שאנשים בריאים שעוברים לדיאטה דלת מלח (נתרן), מעלים את תנגודת האינסולין בגופם. וככל שתנגודת האינסולין גבוהה יותר, קשה יותר לגוף לאזן את ערכי הסוכר – וכמובן שלתופעה זו הרבה השלכות בריאותיות שליליות.

באותו פרסום מדעי שבקישור, ניתן גם לקרוא קצת על המנגנונים/סיבות אפשריות לתופעה מוזרה זו (הפחתת מלח = עלייה בתנגודת אינסולין).

 

שנית, כמו שמראה למשל מחקר חשוב זה, כשלוקחים אנשים עם לחץ דם גבוה, ובצורה מבוקרת מודדים את הערכים שלהם בתקופה של אכילה מרובה או מצומצמת של מלח בתפריט, מוצאים כמה דברים חשובים.

דבר ראשון, כמובן, ערכי לחץ הדם עולים או יורדים לפי כמות המלח בתפריט.

דבר שני, כמו שנצפה במחקר הקודם – כשאוכלים דווקא פחות מלח, התנגודת לאינסולין עולה.

ודבר שלישי, וזה קצת מ״סיפור אחר״ – התוצאות היו נכונות גם לאותם אנשים שמוגדרים ״רגישים למלח״, וגם לאלה ש״אינם רגישים למלח״. ״רגיש למלח״ זו הגדרה לאדם ששינוי בכמות הנתרן בתזונה משפיעה אצלו על ערכי לחץ הדם. ואדם ש״אינו רגיש למלח״ – אדם ששינוי הנתרן בתפריט לא משפיע כלל על ערכי לחץ הדם (מעריכים שכשליש מהאנשים אינם רגישים למלח).

 

אולם, כפי שניתן לקרוא למשל בסקירה מדעית זו, לא כל המחקרים הגיעו לאותם תוצאות.

 

אחת ההשערות שלי שיכולה להסביר את התופעה היא שכאשר אומרים לאנשים להפחית משמעותית את כמות המלח בתפריט שלהם, הם ״נאלצים״ לאכול הרבה פחות מזון מלוח, כולל חטיפים מלוחים ושאר מזונות מנחמים… יתכן ומצב זה גורם לאותם נחקרים לבחור יותר אוכל מתוק כפתרון המנחם.

 

מי שרוצה ״לצאת טוב״ מכל העולמות, כנראה צריך פשוט לדעת לבחור ולהשתמש במלח בריא, כפי שמוסבר בקישור.

ועוד באותו עניין, אני מזכיר שלגבי כמות המלח הרצויה בתפריט ישנם חילוקי דעות. ניתן לקרוא על זה כאן ״דעות שונות לגבי השפעת מלח על הבריאות״.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז