האם גבינות ובשר מעלים כולסטרול?

האם אכילת בשר מזיקה לבריאות? האם אכילת גבינות מעלה את רמות הכולסטרול הרע?
תעשיית החלב ותעשיית הבשר מתכננות ומבצעות מחקרים שיראו כיצד המוצרים שלהם לא רעים בהשוואה לחלופות. אבל מה החלופות באותם מחקרים? ברבים מהם מקור ההשוואה הוא בשר יותר גרוע… וזו לא הבעיה היחידה באותם מחקרים ובאותן אמירות תזונתיות.

מובאים כאן שני סרטונים קצרים בהם סוקר הרופא ד״ר מיכאל גרגר מחקרים ואמירות תזונתיות מתעשיית בעלי החיים. לאחר כל סרטון מסוכמים הדברים שלהבנתי חשובים יותר.

עיקרי הדברים מהסרטון הראשון לגבי אכילת מוצרי חלב, בשר וכולסטרול:

  1. תעשיית הבשר והחלב, ביחד ולחוד, תכננו וביצעו מספר מחקרים המראים כביכול שתזונה עשירה בבשר או בחלב אינה מעלה כולסטרול יחסית לקבוצת ביקורת. הם הצליחו לעשות את זה לאחר שהם דאגו שב״קבוצת הביקורת״ הוסיפו לתזונת האנשים את אותה כמות של שומן רווי שישנה בחלב/בשר – כך שאין זה פלא שרמות הכולסטרול היו זהות בין הקבוצות.
  2. על מנת להבין עד כמה הרשום בסעיף 1 שכאן משמעותי, חשוב לדעת כיצד הם העלו את כמות השומן הרווי ב״קבוצת הביקורת״. לפחות באחד המחקרים הם הוסיפו שומן חזיר(!) לתזונה הדלה בבשר או חלב. במחקר אחר הוסיפו לתזונה שמן דקלים מזיק.
  3. אנשים שאוכלים יותר גבינות הינם משכבה סוציואקונומית גבוהה יותר. נתון זה משבש את היכולת להסיק מסקנות כשעושים מחקרים אפדימיולוגים ולא התערבותיים.

 

אומנם הכותרת של הסרטון השני נוגעת לאכילת אגוזים, אולם ניתן ללמוד ממנו עוד כמה דברים חשובים.

 

1. עיתון התזונה ה״נחשב״ וכנראה המשפיע ביותר בעולם המדע, מופק ויוצא בשם ״החברה האמריקאית לתזונה״. באופן גלוי וברור ״החברה האמריקאית לתזונה״ ממומנת ונתמכת על ידי חברות מסחריות כמו ״התאחדות הסוכר״, חברות למשקאות קלים כמו ״פפסי״, חברות ממתקים כמו ״מארס״, ״ארגון מזקקי התירס״ (!), תעשיית החלב, תעשיית הבשר, תעשיית הביצים ועוד.
2. סקירת-על של מחקרים פורסמה תחת הכותרת שאכילת בשר אדום אינה מעלה גורמי סיכון לבריאות הלב כמו כולסטרול, לחץ דם ועוד. החוקרים לא טרחו לחשוף כי ביותר מ- 90% מהמחקרים עליהם התבססה סקירת העל השוו אכילת בשר אדום יחסית לעוף או מזונות אחרים שמעלים כולסטרול…
במחקרים בהם משווים אכילת בשר לאכילת מזונות בריאים יותר – התוצאות ברורות: אכילת בשר לסוגיו השונים מעלה את ערכי הכולסטרול בדם.

3. בסרטון מוצגים גם מחקרים המראים עד כמה אכילת אגוזים בריאה. אכילת אגוזים יומיומית, גם אצל צמחונים וגם אצל אוכלי-כל, מפחיתה סיכון למוות ותורמת לבריאות מהרבה מובנים נוספים.

בשורה התחתונה, ממרבית המחקרים האיכותיים עולה כי אכילה מוגברת של ביצים, חלב ובעלי חיים מעלה רמות כולסטרול.
ישנן דרכים טבעיות להורדת כולסטרול עבור מי שהדבר חשוב עבורו. נזכור רק שלא כל ה״כולסטרולים״ נולדו שווים… למשל, ישנו ויכוח האם סוג הכולסטרול העולה בעקבות אכילת קוקוס מזיק או מועיל לבריאות.
ומי שרוצה לדעת באמת מה מצב העורקים, ומהי רמת הסיכון ללב ולמוח – מומלץ להכיר בדיקות מתקדמות להערכת רמת הסיכון כמו גם איכות הכולסטרול.
בריאות,
אופרי פוגל, נטורופת
shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז