גסטריטיס, הליקובקטר ותזונה נכונה

שמח לארח כאן באתר שלי מאמר של הנטרופתית לילך נהרי על גסטריטיס, הליקובקטר ותזונה נכונה.

התחלת המאמר עשויה לעשות סדר ולהגביר את הבנת הבעיה, והחלק השני מסביר יותר על הגישה הטבעית לטיפול בבעיה.

מה זה גסטריטיס?
גסטריטיס משמעו דלקת בקיבה (רפידת הקיבה), היכולה להופיע באזורים מסוימים בקיבה ובצורות חומרה שונות – לרוב, על פי מידת התפשטותה של הדלקת על פני רירית הקיבה וכן לפי מיקומה. ריריות הקיבה מצופות בחומרים שונים המופרשים בקיבה ונועדו לספק לרירית הגנה עצמית מהחומציות הגבוהה של מיצי העיכול. תפקידן העיקרי של מיצי עיכול אלו הוא פירוק ראשוני של המזון והעברתו להמשך פירוק וספיגה במעי. לרוב, במצב של גסטריטיס, נפגמת ההגנה של ריריות הקיבה מצב המאפשר התפתחות תהליכים דלקתיים כאמור.

סיבות מרכזיות להיווצרות גסטריטיס:
1. שגשוג חיידק הליקובקטר פילורי על רירית הקיבה.
2. צריכת אלכוהול גבוהה וחומרים כימיים שונים.
3. תרופות אנטי דלקתיות שונות המעכבות ייצור חומרי הגנה על רירית הקיבה.
4. מחלה אוטואימונית (אנמיה ממארת) בה מערכת החיסון תוקפת ללא סיבה ידועה את תאי הקיבה וגורמת לדלקת.

כיצד מאבחנים דלקת בקיבה?
הדרך המקובלת והנפוצה ביותר לאבחון דלקת בקיבה – גסטריטיס, היא על ידי בדיקת גסטרוסקופיה. בבדיקה זו, תחת טשטוש, מוחדר לקיבה דרך הפה צינור אשר בקצהו מצלמה (סיב אופטי) ומאפשר לרופא המבצע לצפות בריריות הוושט והקיבה וכן לבצע פעולות שונות כגון נטילת ביופסיה על מנת לאבחן מצבים שונים כגון המצאות חיידק הליקובקטר על רירית הקיבה, מצב תקינות תאי הרירית ועוד.

תסמינים אופייניים לגסטריטיס:
דלקת בקיבה עלולה לגרור מגוון רחב של תסמינים אשר עלולים להופיע בדרגות עוצמה שונות ועל פי חומרת הדלקת עצמה. לרוב גסטריטיס מאופיינת בתסמינים להלן:
• כאבים ברום הבטן – העלולים להקרין לגב באותו אזור.
• תחושת מלאות גבוהה גם לאחר אכילת כמות קטנה של מזון.
• תחושת שריפה ברום הבטן.
• גזים/גרעפסים מרובים.
• תחושת מחנק, בחילות ותחושה של אוכל תקוע בגרון.

הליקובקטר פילורי וגסטריטיס
הליקובקטר פילורי הוא חיידק הנמצא בקיבה אצל רוב האוכלוסייה הבוגרת. חיידק זה אחראי על אחוז ניכר של מקרי גסטריטיס. הדלקת בקיבה נוצרת כתוצאה מתגובה של מערכת החיסון במטרה למגר את החיידק עצמו. גילויי חיידק הליקובקטר בשלהי שנות ה-80 היווה ציון דרך משמעותי בהבנה של התפתחות מחלות דרכי עיכול עליונות בכלל ודלקות בקיבה בפרט. עד לאותם שנים אף אחד בקהילת המדע הרפואי לא האמין כי ייצור חי כלשהוא מסוגל לחיות בתוך החומציות הגבוהה של מיצי העיכול בקיבה. החל משנות ה-80 המחקרים סביב השפעות החיידק התרחבו ותפסו תאוצה אולם עד היום היבטים שונים ביחס לחיידק, כגון מידת ההדבקה שלו, מהירות ההתפשטות על רירית הקיבה, רמת הנזק שהוא גורם ועוד – עדיין לא ברורים באופן מלא. אבחנה להימצאות הליקובקטר מבוצעת בעיקר על ידי תבחין נשיפה, בדיקת צואה או בבדיקת ביופסיה כחלק מבדיקת גסטרוסקופיה.

טיפול תרופתי לגסטריטיס
הטיפול הקונבנציונלי הנפוץ והמקובל ביותר כיום מבוסס על תרופות ממשפחת PPI (מעכבי משאבות פרוטונים – Proton pump inhibitors) תרופות ממשפחה זו פועלות על הפחתת כמות הייצור של חומצות עיכול בקיבה, מתוך רצון להקטין בכך את רמת הגירוי של החומציות על הריריות המודלקות. במקרה בו נמצא חיידק הליקובקטר משלימים את הטיפול עם אנטיביוטיקה. בשנים האחרונות בוצעו מספר מחקרים אשר העלו כי התרופות ממשפחת PPI עלולות להוות בעיה בפני עצמה ולכן נהוג כיום להתוות אותן לתקופות קצרות בלבד. כך או אחרת עצם עקרון פעולתם אינו מספק פתרון לשורש הבעיה ולכן ברוב המקרים הרעיון הוא לנסות לרפא את הדלקת בצורה יסודית ובכך להקטין את הצורך בשימוש ארוך טווח בתרופות אלו.

תזונה נכונה ותפקידה בריפוי גסטריטיס
הרצון לספק מענה יסודי להחלמה מגסטריטיס יוצר מצב בו יש צורך להבין בצורה מקיפה כיצד מושפעת הדלקת מגורמים חיצוניים ובראשם התזונה. אנו יודעים כי יש קשר הדוק וחזק בין תזונה לקויה ובין היווצרות תהליכים דלקתיים בקיבה. יתרה מזאת, תזונה מושכלת בכוחה לסייע באופן אקטיבי בהחלמה ושיקום של ריריות הקיבה ובכך לספק פתרון שורשי וארוך טווח. לשם כך, יש צורך לבחון את התזונה הן בהשפעות השליליות שלה על תהליכי העיכול בקיבה והן בהשפעות המיטיבות שלה.
בתהליך הטיפול הנטורופתי בגסטריטיס מתבצע ניתוח תזונתי מקיף עבור המטופל על מנת להבין באיזה צורה ועד כמה משפיעה התזונה הנוכחית שלו על רמות הדלקת בקיבה, וכן כיצד ניתן לשפר ולהעשיר את מסגרת התזונה ברכיבים חשובים לתהליכים שונים הן בקיבה עצמה והן למערכות תומכות אחרות כגון מע’ החיסון, הרגעה, הפחתת דלקתיות, שיפור פעולות פירוק וספיגה ועוד.

תזונה ככלי טיפולי בגסטריטיס
התאמת התזונה לחולה גסטריטיס מבוססת לרוב תוך התאמות אישיות ואפיונים טיפוליים אישיים, אולם בדרך כלל היא כוללת תחומים תזונתיים כגון:
• תזונה קלה לעיכול: מזון אשר אינו דורש הפרשת חומציות גבוהה ובכך תורם מצד אחד לתהליכי ההחלמה של הרירית המודלקת ומצד שני מאפשר תפקוד תקין וטבעי של הפרשות מיצי העיכול.
• תזונה אנטי דלקתית: מזון עשיר ברכיבים אנטי דלקתיים לסיוע ממוקד בשיקום והחלמה של תהליכי הדלקת בקיבה. כמו כן מהווה תמיכה לתפקוד מאוזן של מע’ החיסון.
• הימנעות ממזונות מזיקים: לצד החשיבות בהעשרת התזונה ברכיבי מזון התורמים לתהליך ההחלמה, יש צורך, חשוב לא פחות, להוציא מתפריט התזונה רכיבי מזון העלולים ליצור רמת גירוי גבוהה – לרוב מדובר במזונות קשים לעיכול המאלצים הפרשת חומציות גבוהה וכן מזונות המכילים רכיבים מעודדי דלקתיות, מעוררים, מזונות הידועים בהשפעתם הבעייתית כגון עגבנייה, חציל, מזונות מטוגנים, חריף, קפאין, אלכוהול, תבלינים מסוימים ועוד.

הרגלי אכילה וחשיבותם
מעבר לתכנון הספציפי של איזה סוגי מזון עשויים לסייע בהחלמה תוך התמקדות במזון קל לעיכול ואנטי דלקתי, ישנה חשיבות, לעיתים לא פחותה, להתייחסות להרגלי האכילה אשר יכולים, כמו סוגי המזון אותו צורכים, להשפיע לטובה או לרעה על תהליכי גסטריטיס. לרוב מדובר בהרגלי אכילה “נורמליים” להם אנו רגילים, אך כשמדובר בבעיית עיכול כגון דלקת בקיבה הם יכולים להוות גורם משמעותי בתהליך ההחלמה. היבטים לדוגמא בהרגלי אכילה:
• כמויות מזון: כמות מזון גבוהה ומרוכזת דורשת הפרשת חומציות גבוהה ולכן עלולה להפריע לתהליכי ההחלמה.
• זמני לעיסה: “בליעת” האוכל בחלקים גדולים גם הם מהווים בעיה ודורשים פעילות עיכול גבוהה היוצרת רמת גירוי גבוהה על רירית הקיבה.
• אכילה מהירה: בהמשך לזמני לעיסה קצרים – אכילה מהירה מלווה בד”כ במתח וחוסר רוגע. “דחיסת” כמות גבוהה של מזון בזמן קצר אל הקיבה, ללא לעיסה מקדימה כשברקע סטרס – מהווה את אחת הנוסחאות המוכרות המשפיעות לשלילה על החלמה מגסטריטיס.
סיכום:
גסטריטיס היא דלקת ברירית הקיבה (רפידת הקיבה) העלולה להיווצר מגורמים שונים כאשר המרכזי בהם הוא חיידק הליקובקטר פילורי. גסטריטיס מאובחנת לרוב על ידי ביצוע גסטרוסקופיה (החדרת סיב אופטי דרך הפה והתבוננות בריריות הוושט והקיבה) ומטופלת לרוב בתרופות כגון נקסיום, אומפרדקס, לנטון ועוד במטרה להוריד את כמות החומצה בקיבה. תזונה נכונה נמצאה כבעלת משקל חשוב הן בהחלמה ממוקדת מגסטריטיס והן במניעה. היבטים נוספים החשובים בתהליכי ההחלמה הם הרגלי אכילה, ניהול מתחים וסטרס ועוד.

מקבץ מחקרים אודות תזונה וצמחי מרפא לטיפול בגסטריטיס והליקובקטר פילורי

תה ירוק מונע גדילה של הליקובקטר פילורי בבדיקות מבחנה
זיהום הליקובקטר הוא אחד השכיחים בבני אדם בעולם, הינו סוג של קרצינוגן ובעל גורם סיכון לסרטן קיבה. ההשפעות על שגשוג החיידק בקיבה כוללת גנטיקה, תגובה חיסונית, תזונה והפחתה של חומצות קיבה. מרכיבים שנמצאו בתה ירוק הראו יכולות מעכבות לצמיחת חיידקים, כולל הליקובקטר. במחקר זה בדקו את השפעות התה הירוק על חיידק הליקובקטר. המחקר הראה השפעה ברורה על הקשר בין צריכה תה ירוק לבין הפחתת הדלקתיות בקיבה.

פעילות אנטי הליקובקטר במבחנה על ידי מצוי עשיר פלבנואידים של צמח הגליצרייזה
גליצרייזה הינה צמח בשימוש מסורתי לכיבי קיבה. הליקובקטר הוא אחד הגורמים לכיבי קיבה. מטרת המחקר למדוד את הפעילות האנטי חיידקית נגד חיידק הליקובקטר של הגליצרייזה. גלברידין, הפלבנואיד המרכזי, הראה פעילות גבוהה נגד הליקובקטר.

פעילות מגנה על הקיבה על ידי כורכומין
מטרת הסיקור לסכם את הספרות שפורסמה בעידן זה לגבי הפעילות מרפאת הכיב של כורכומין על ידי השפעה על גורמי הסיכון שמעודדים כיב (הליקובקטר 10%, תרופות נוגדות דלקת 80% ותזונה 10%). למרות שיש תרופות למצב זה , לכל התרופות יש תופעות לוואי ומגבלות. הכורכמין, פיגנט שמקורו משורש צמח הכורכום, נמצא בשימוש לטיפול בכיבים וסרטן הודות לפעילות האנטי דלקתית ואנטי אוקסידנטית. לכן, ניתן לדווח מהספרות שכורכומין מונע כיב קיבה ומומלץ לטיפול במצבים הללו.

ותודה שוב לילך נהרי על כתיבת המאמר.

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז