אספרטיים – מחקר מדאיג

אספרטיים הוא ממתיקי ה"סוכרזית" הנפוצים ביותר בשתייה ובאוכל המערביים. הרבה אנשים יודעים מעובדות, או פשוט מאינטואיציה, שאספרטיים אינו בריא במיוחד. בחרתי כאן להביא קטע קצר מתוף הספר how not to die של ד"ר גרגר – ספר שאני עסוק בו כרגע בעריכתו המדעית לעברית (ייצא לאור בארץ בסוף אפריל). ממליץ להפנים את הסכנות האפשריות מהאספרטיים, ולקרוא בסוף את רשימת המזונות בהם הוא נמצא.

"המחלוקת סביב ההשפעות הנוירולוגיות של האספרטיים החלה בשנות ה-80 של המאה ה-20. בהתחלה, החשש היה מוגבל לאנשים עם מחלת נפש ידועה. מחקר מוקדם שנערך באוניברסיטת קייס ווסטרן ריזרב הופסק באמצע משיקולי בטיחות, שכן, משתתפים עם היסטוריה של דיכאון פיתחו תגובות קשות לממתיק. החוקרים הגיעו למסקנה כי "אנשים עם הפרעות במצב הרוח רגישים במיוחד לממתיק מלאכותי זה ולכן אוכלוסיות אלו צריכות להימנע מלהשתמש בו".
רק לאחרונה נבדקו ההשפעות הנוירולוגיות של אספרטיים על אוכלוסיות שאינן סובלות מבעיות נפשיות. משתתפים בריאים חולקו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה מינון גבוה יותר של אספרטיים (מינון שווה ערך לכמות המצויה ב-3 ליטר של דיאט קולה) והקבוצה השנייה קיבלה מינון נמוך יותר (מינון שווה ערך ל-1 ליטר של דיאט קולה). לאחר מכן, הקבוצות התחלפו. יש לציין כי המינון הגבוה היה מקביל למחצית הצריכה המותרת של הממתיק, כפי שנקבע על ידי ה-FDA. אחרי 8 ימים בלבד, המשתתפים בקבוצת המינון הגבוה הפגינו יותר תסמיני דיכאון ועצבנות וביצועיהם המנטליים במבחנים שונים היו ירודים יותר. אם כך, לא זו בלבד שאספרטיים עלול לגרום להשפעות נפשיות שליליות באוכלוסיות רגישות, במינונים גבוהים הוא גם עלול לפגוע באוכלוסיה הכללית.
לכאורה, הימנעות ממשקאות דיאטטיים אינה משימה קשה כל כך, אך ממתיקים מלאכותיים מצויים גם ביותר מ-6,000 מוצרים אחרים, כולל סוכריות ללא סוכר, דגני בוקר, מסטיקים, ריבות, מיצים, קינוחים ואפילו מוצרי יוגורט וחטיפי בריאות. שכיחותו בשוק מוצרי המזון הובילה את החוקרים לקביעה כי "לא ניתן להימנע לחלוטין מצריכת אספרטיים".

מאחל בריאות ומתיקות בריאה
אופיר פוגל, נטורופת

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז