אורגני – כדאי לי או רק יקר לי?

קיים ויכוח מתמיד האם צריכת מזון אורגני כדאית לבריאות, או רק גימיק שיווקי. שני מאמרים שפורסמו לאחרונה בעיתון "הארץ" מציגים דעות ונתונים סותרים ממחקרים שונים. להבנתי כל מי שבריאותו ובריאות משפחתו חשובה לו – כדאי שיקרא היטב את הכתוב.

מחקר "נגד" צריכת מזון אורגני

הכשל הלוגי הנפוץ ביותר במחקרים אלה הוא החיפוש אחר כמות הויטמינים והמינרלים במזון האורגני, ולא את מה שהחקלאות הזו מנסה לעשות – לספק מזון עם פחות חומרים בעלי פוטנציאל מזיק לבריאות. במאמר הזה אף הגדילו לעשות וחיפשו האם מזון אורגני מכיל פחות חיידקים מסוג E-COLI, והרי גם זו ממש לא המטרה. הדבר החשוב לבדוק הוא קיומים של חומרים מזיקים, ואת ההשלכות הקליניות (בריאותיות) של אכילת מזון זה.

מדהים לגלות שאפילו במאמר הטוען לכאורה כ"נגד" המזון האורגני, למרבית ה"חסרונות" של המזון האורגני יש נתונים המעידים את ההיפך הגמור. וכשמתסכלים על היתרונות הרשומים באותו מאמר – להבנתי אפשר להשתכנע עד כמה המזון האורגני בעצם טוב.

להלן סיכום ה "חסרונות" של המזון האורגני כפי שמופיעים בכתבה, וההתייחסות שלי לכל טענה:

  1. ירקות ופירות אורגנים אינם מזינים יותר מלא אורגנים. זאת לא המטרה של גידול אורגני. מטרתו העיקרית היא לספק מזון עם פחות רעלים פוטנציאלים. ואף על פי כן, אפילו במאמר הזה גילו שמוצרי חלב אורגנים מזינים יותר מהמוצרים הלא אורגנים. בנוסף, עורכי המחקר מודים שהם שמטו בטעות (?) מחקר המראה שבתות אורגני יש הרבה יותר ויטמין C מתות לא אורגני.
  2. הם מועדים לא פחות מאחרים לזיהום מחיידקים. זאת לא המטרה של אורגני, מה גם שכן נתגלו פחות חיידקים בבשר ובעוף האורגנים.
  3. לא נמצא יתרון בריאותי לבשר אורגני לעומת רגיל. אולם הם דווקא כן מציינים שיש פחות חיידקים בבשר.

וראו את סיכום היתרונות של המזון האורגני, כפי שמוצגות עדיין במאמר היוצא כביכול נגד ההמלצה על צריכתו:

  1. בירקות ובפירות אורגנים נמצאו פחות שרידים של חומרי הדברה.
  2. בשר עוף ובשר חזיר מועדים פחות לזיהום בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה
  3. חלב אורגני מכיל יותר אומגה 3 מחלב לא אורגני

מחקר התומך בצריכת מזון אורגני:

המאמר מציג נתונים מדהימים על המצאות שאריות רעלים בשתן של ילדים שאכלו לתקופה מזון אורגני, לעומת אותם ילדים שלתקופה אחרת אכלו לא אורגני. מוצגים נתונים על השפעה אפשרית של תפקוד המוח וקשר אפשרי להפרעות קשב וריכוז. כותבי המאמר מדגישים את חשיבות המזון האורגני לילדים, אולם לדעתי, החשיבות אינה פחותה אצל מבוגרים.

הויכוח בעניין המזון האורגני הוא במקומו, וימשיך להתקיים. אני מכיר את הטענות על כך שהמגדלים האורגנים לא מקפידים על הכללים שהם "חתומים" עליהם. זה אכן מטריד. מה שיכול לעזור לנו הוא לדעת שעל כל מזון אורגני "אמיתי", חייבות להופיע שתי חותמות רשמיות – אחת של משרד החקלאות הישראלי, והשנייה של ארגון מפקח (כמו "אגריאור" או "סאקאל 2000").

ארגון "אדם טבע ודין" עשה עבורנו עבודת קודש ובדק את מצב חומרי ההדברה בפירות וירקות בארץ.

לחצו על שורה זה וקראו מסמך המציג בצורה ברורה את המצב בארץ.

מומלץ להדפיס ולתלות ליד המקרר!

אני ממליץ לזכור כי ההפחתה הגדולה ביותר בחשיפה לרעלים תהיה עבור אדם המפחית למינימום האפשרי את מקורות המזון מהחי שלו (בשר-עוף – דגים – חלב). אלה המזונות העשירים ביותר בחומרים בעלי פוטנציאל מזיק.עניין המחיר של המזון האורגני מהווה מגבלה. הדרך הזולה ביותר שאני מכיר היא לרכוש מזון זה באמצעות קואפרטיב מיקומי.

 

עדכון 2019: מאמר בויינט חושף את תוצאות בדיקות חומרי הדברה במזונות בישראל.

 

בריאות

אופיר פוגל, נטורופת

 

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז