לא, לא מדובר ב״סרבני חיסון״, אלא בירידה דרמטית בשיעור הרופאים שהתחסנו החורף נגד שפעת. תזכורת, מדובר בהמלצה גורפת של משרד הבריאות. לפי ההמלצות הרשמיות, כל הצוות הרפואי צריך להתחסן נגד שפעת, פרט לחריגים במצבי בריאות מיוחדים. מובאים כאן כמה נתונים ונקודות למחשבה.
עד כמה ירד שיעור המתחסנים בחורף 2023-4?
על פי מאמר מקיף שפורסם באתר המיועד לרופאים ואנשי רפואה, רק 30% מהרופאים בארץ התחסנו כנגד שפעת. מדובר על ירידה של 6% יחסית לשנה הקודמת, שגם במהלכה תועד אחוז התחסנות נמוך. לשם השוואה, בחורף 2019-2020 התחסנו יותר ממחצית הרופאים. בשנה שלאחר מכן – שיא הקורונה – התחסנו 65% מהרופאים.
שיעור האחיות שהתחסנו בשנה החולפת אף נמוך יותר – 26%. והמגמות בשנים האחרונות זהות למה שמתרחש אצל הרופאים.
והינה כמה ציטוטי מפתח לגבי המצב, מתוך מאמר הרופאים:
״הירידה בהתחסנות הרופאים משקפת מגמה רחבה יותר במערכת הבריאות, בה נצפתה ירידה כוללת בשיעורי ההתחסנות של כלל הצוותים הרפואיים – מ-31% בשנה שעברה ל-24% השנה, השיעור הנמוך ביותר מאז תחילת המעקב בשנת 2014.
על פי חוזר מנכ”ל משרד הבריאות ותדריך החיסונים, עובדי מערכת הבריאות חייבים להתחסן נגד שפעת בשל הסיכון הגבוה שלהם לחלות ולהדביק מטופלים והמשרד הציב יעד שאפתני של 85% התחסנות.״
מדוע ירד שיעור המתחסנים?
ע״פ מחברי הדו״ח עבור משרד הבריאות ממנו נלקחו הנתונים, הסיבות לירידה בשיעור החיסונים הן בעיקר:
- הפניית משאבים ותשומת לב להשלכות המצב הבטחוני.
- היעדר קמפיינים בתקשורת לעידוד התחסנות.
- היעדר ״פוקוס ניהולי״ לסוגיית החיסונים.
עוד בתקופת הקורונה, ופרסום המחקרים לגבי יעילות ובטיחות החיסונים, כתבתי כי אני חושש מאוד כי הדבר הכי משמעותי שעלול להיפגע הוא אמון הציבור במערכת הבריאות. מי שעקב אחרי הנתונים הגדולים והחשובים ראה, שגם מתוך אנשי צוות הרפואה, וכמובן בציבור הכללי, רבים ״מצביעים ברגליים״ ולא שומעים להמלצות משרד הבריאות. להבנתי, משרד הבריאות שוכח לעשות את הדבר החשוב והמתבקש ביותר – להביט במראה. בתקופת הקורונה אמון הציבור במערכת ירד לשפל, ויש לכך סיבות שלצערי חלקן מוצדקות. מי שיקרא מה שכתבתי בתקופת הקורונה יראה ש״אמרתי לכם״. וזה עצוב מאוד כי היה אפשר לפעול אחרת…
בריאות ואושר,
אופיר פוגל, נטורופת