משולחן המחקר – מדיטציה בעיני מדע הרפואה

מדיטציה נתפסת בעיני רבים כטכניקה רוחנית או כטכניקה להרגעה. מעטים רואים בטכניקה זו כתרופה של ממש, למרות שבספרות המדעית קיימים קרוב ל 300 מחקרים קלינים ברמה טובה המראים את יעילותה הרבה. בין השאר, כך על פי המחקרים הרפואיים, תרגול מדיטציה יכול לסייע משמעותית בהפחתת השכיחות או החומרה של התקפי לב חוזרים, דיכאון, חרדה, הפרעות שינה, הפרעות עיכול שונות והרשימה עוד ארוכה מאוד…

 

הינה כמה דוגמאות בולטות שפורסמו רק בשנה האחרונה:

 

מדיטציה טרנסצנדנטלית יעילה במניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם – תכנית מדיטציה טרנסצנדנטלית הכוללת תרגילי מדיטציה בת 20 דקות ביממה מפחיתה משמעותית את הסיכון לתמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי, או אירועים מוחיים בחולים עם מחלת לב כלילית. במחקר בחולי לב אחרים נצפה גם כן ירידה באירוע לב ומוח חוזרים (התקפי לב ושבץ) וירידה כוללת בסיכון לתמותה.

 

תרגול מדיטציה מסוג "מינדפולנס" (mindfulness)  משפרת את איכות השינה אצל נשים המתמודדות עם סרטן השד. באותה קבוצת מחקר נמצאה גם ירידה בשכיחות וחומרת תחושות חרדה ודיכאון.

 

תרגול מדיטציה מלווה בתמיכה פסיכותרפית הביא לירידה בסימפטומים של טינטון ("טיניטוס")

 

תרגול לשל מדיטציה, או פעילות גופנית, הביא לירידה בשכיחות וחומרת זיהומים במערכת הנשימה העליונה.