הגישה של אופיר פוגל

הגישה הטיפולית שלי מבוססת על עקרונות הנטורופתיה הקלאסית: זו המבוססת על מסורות עתיקות רבות, וזו המודרנית הנסמכת על אלפי מחקרים. אני מושפע מכמה עקרונות מעולם הבודהיזם, ונעזר לא פעם בטכניקות נשימה, דמיון מודרך ומדיטציה. שיפור התזונה תופס חלק במרבית תהליכי ההבראה אותם אני מלווה.

תמיד אנסה לפתור את הבעיות משורש סיבתן – על ידי שיפור אורח החיים במובן הרחב ביותר שניתן: תנועה, תזונה, איזון רגשי, מנוחה, שמש, מגע, תמיכה ועוד. אמליץ על תרופות טבעיות (תוספים, צמחי מרפא) רק כשהדבר ממש נחוץ.

אני מודע לקושי של רבים לעשות שיפור באורח החיים, לכן האתגר העיקרי שלי הוא להוביל כל אדם בקצב שלו – הכי רחוק וטוב שניתן.

אני כל הזמן לומד ומתעדכן ממאמרים ומחקרים רבים, וכל העת עוסק במחקר בעצמי (בבית החולים). כל העת אני מטיל ספק בתפיסותיי שלי, ובוחן מה צריך לשנות ולשפר.

כאן בהמשך ניתן לקרוא עוד על הגישה.

מהי נטורופתיה ולמי היא יכולה לעזור

הנטורופתיה היא אחת מהאסכולות המובילות בתחום הרפואה המשלימה. שורשיה נעוצים עמוק במסורות שונות ברחבי העולם (כולל המסורת היהודית) וענפיה השונים מעוגנים כיום בעולם המדע והמחקר המתפתח. בעבר הרחוק כל שרופא השבט, מרפא הכפר או השאמן יכלו לעשות על מנת להבריא אנשים ממחלות היה להיעזר בעולם הטבע והתרופות הטבעיות שסביבם, ביחד עם כוח האמונה של החולים. אמנם רבים מה"טיפולים" כללו כשפים ושימוש מסוכן ברעלים, אך הנטורופתיה בוחרת ללמוד מכל אותם מזונות מרפא, תרופות טבעיות וטיפולים אשר הוכיחו את עצמם במשך אלפי שנים בכל קצוות עולם. התפתחות המדע ויכולת המחקר במאה השנים האחרונות עוזרת לנטורופת להבין אילו טיפולים טבעיים הינם בעלי בסיס מחקרי וקליני יעיל, ואילו תופעות לוואי, אם בכלל, קיימות בטיפולים אלה.

טיפול נטורופתי טוב מתבסס תמיד על עקרונות היסוד הפילוספיים הבאים:
1. "כוח הריפוי של הטבע": בטבע, ובטבע האדם, ישנו פוטנציאל עצום לבריאות והבראה.
2. "טפל בחולה כולו": בריאות וחולי הם תוצאה של יחסי גומלין מורכבים בין גורמים פיזיים, רוחניים, רגשיים, גנטים, סביבתיים וחברתיים.
3. "treat the cause": טיפול בגורם העמוק והראשוני של הבעיה ולא רק בסימפטומים הנראים לעין.
4. "first do not harm": מתן דגש רב וחשיבה למניעת כל נזק שהוא מדרך הטיפול הנבחרת או בעקיפין על ידי מניעת טיפול אחר.

5. "הרופא כמורה": דוגמא אישית והנחייה לשיפור אורחות חיים המותאמת למטופל.
6. "מניעה": מתן הנחייה ומידע למניעת מחלות.

טיפול נטורופתי טוב יכול לעזור במרבית המחלות הכרוניות הפוגעות בבריאותנו בעולם המודרני כמו גם במצבים בריאותיים רבים נוספים.

 

להלן מחלות ומצבים בריאותיים עיקריים בהם הנטורופת יכול לטפל, למנוע או לתמוך בטיפול אחר:

מערכת כלי הדם והלב: טרשת עורקים (מחלות לב, מוח ועוד), יתר לחץ דם, עודף שומנים וכולסטרול בדם.
מערכת העיכול: "אולקוס" / כיבי קיבה ומעי, צרבת, עצירות, שלשול, מחלות מעי דלקתיות (קרהון, ulcerative colitis), מעי רגיז (IBS), גזים, תולעי מעיים, טחורים.
בעיות מטאבוליות: סוכרת, גאוט, תת פעילות בלוטת התריס (היפותירואיד), היפוגליקמיה.
מערכת הנשימה: סינוסיטיס, אסטמה, ברונכיטיס, שיעול כרוני, ליחה כרונית.
מערכת המין הנשית: דימום כבד, כאבי מחזור, כאבי טרום מחזור (PMS), תופעות גיל המעבר (מנופאזה), מחלת שד פיברוציסטית ( FBD ), דלקות חוזרות במערכת השתן, דלקות ואגינאליות.
מערכת המין הגברית: הגדלה שפירה של הערמונית ("פרוסטטה"), בעיות פוריות.
פרקים, שרירים ושלד: אוסטיאוארטריטיס (שחיקת סחוסים), אוסטיאופורוזיס ("בריחת סידן"), מחלת פרקים ראומטית (RA), גאוט, תסמונת המנהרה הקארפלית (CTS) , דלקות שרירים וגידים.
מערכת העור: אורטיקריה, פסוריאזיס, אקזמה (atopic dermatitis), סבוריאה, פריחות שונות.
מצבים מערכתיים: פיברומיאלגיה, תסמונת העייפות הכרונית (CFS), קאנדידה, דיכאון.
תינוקות, ילדים ונוער: דלקות אוזניים חוזרות, הפרעות קשב (ADHD, ADD), תזונת תינוקות וילדים, אקנה, אלרגיות.
מבוגרים: דמנציה, אלצהיימר, דרדור קוגניטיבי, פרקינסון, חוסר תיאבון, קטרקט.
הריון והנקה: כניסה להריון, תזונה ואורח חיים לפני ובמהלך ההריון, תזונה לאם ולתינוק.
מערכת החיסון: חיזוק מערכת החיסון, שפעת, דלקות גרון חוזרות, אלרגיות, הרפס, סרטן, דלקות חניכיים.
שונות: השמנה, חסרים תזונתיים, הפסקת עישון, הפרעות שינה, נשירת שיער, הרניה – בקע סרעפתי, אבני כליות, אי ספיקת כליות, כאבי ראש ומיגרנה, גלאוקומה, טרשת נפוצה (MS) ועוד.

 

בגישה שלי אני מתייחס לתחומים החשובים הבאים:

תזונה

המזון שאנו מכניסים לגוף משפיע באופן משמעותי על הבריאות, על המצב הפיזי ואף על המצב הרגשי שלנו. כפי ששאיפת אויר מזוהם אל תוך הגוף מיד תגבה מחיר, וכפי ששתיית מים עכורים תפגע בהרגשה ובגוף, כך הדברים גם כלפי המזון. דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות הינן אבני היסוד לתפריט איכותי ומזין, אשר תורם לרבים לשמור על איכות חיים גבוהה, ולהפחית למינימום את הסיכון לסבול ממחלות והשלכותיהן.

התובנה כי המזון הוא מהדברים הבסיסיים ביותר לבריאות הינה עתיקה. "אילו נשארה לאדם היכולת לבחור את מזונו לפי מצבי הבריאות והחולי שלו, לא היינו צריכים להמציא בכלל את מדע הרפואה", אמר היפוקרטס – אבי מדע הרפואה – כבר לפני כ2500 שנה. עד היום רופאים נשבעים ב"שבועת היפוקרטס" רגע לפני הפיכתם לרופאים מן המניין.

בנטורופתיה הקלאסית נעזרים בעיקר בתזונה טבעית. לא סופרים קלוריות, אלא שמים דגש להרגלי אכילה נכונים ותשומת לב לסימני רעב ושובע אמיתיים. משתדלים להימנע מאוכל מתועש, ושמים דגש על מזון טבעי, מסורתי ואיכותי כפי שנהגו פעם לאכול. בטיפול נטורופתי שמים דגש רב לאיכות המזון והתאמתו המיוחדת לאדם על פי מינו, גילו, עונת השנה, מצבו הבריאותי, תרופות, טעמיו ומציאות חייו האישית של כל אחד. האתגר העיקרי שלי כנטורופת המלווה אנשים בדרך לאיכות חיים טובה יותר, הוא להתאים את עצמי אל האדם המבקש את עזרתי.

תנועה

האדם נועד לתנועה, וללא תנועה נכונה אין בריאות אופטימאלית. פעילות אירובית, אנאירובית, גמישות, קורדינציה ויציבות הם מרכביה העיקריים של התנועה הנכונה. היא עוזרת לגוף, לנפש וליכולת הריכוז באלפי דרכים. אין כמעט "תרופת פלא" אחת שיכולה לעזור לכל כך הרבה בעיות רפואיות כמו חיזוק מערכת החיסון, איזון המשקל, שומני הדם, הכולסטרול ולחץ הדם. היא תורמת לחיזוק מערכת החיסון, העלאת רמת האנרגיה ושיפור תפקודו של המוח. לכל העוסקים בתחום ברור עד כמה היא תורמת לשיפור מראה העור, תפקוד מערכת העיכול ואיכות השינה. וזו רשימה חלקית בלבד.

הפעילות הגופנית למרבית האנשים גורמת הנאה מרובה בזמן הפעילות, ותרומת רבות גם בשעות ובימים שלאחר מכן. כל עוד מקפידים על פעילות בעצימות, תדירות ומשך נכונים – הרווח הוא עצום, והסכנות מזעריות.

האתגר שלי כנטורופת היא לעזור לכל אחד למצוא את הדרך הייחודית עבורו לנוע, ולכוון כיצד לעשות זאת נכון על מנת להשיג מקסימום הנאה ותועלת פיזית ורגשית למשך זמן.

תבלינים, עשבי תיבול ותרופות טבעיות

תבלינים ועשבי תיבול לא רק שנותנים טעם לאוכל, הם גם יכולים להוסיף בריאות ואיכות חיים למי שמשתמש בהם בתבונה. קיים הבדל עצום בין תיבול המזון הנפוץ בארץ הכולל לרוב בעיקר מלח, פלפל ואבקת מרק, לבין תיבול מוצלח ובריא בהרבה כמו כורכום, קצח, תימין, רוזמרין, מרווה וכדומה.

לתבלינים ועשבי תיבול מגוון רחב מאוד של השפעות בריאותיות רצויות. פעם בכמה חודשים ניתן לקרוא על מחקר חדש אשר מצביע על תועלתם כנוגדי חמצון, נוגדי דלקת, נוגדי אלרגיה, מרחיבי עורקים וכדומה. לכל תבלין ועשב תיבול ההשפעות והתועלות המיוחדות לו. לו רק ניתן היה לרשום פטנט רפואי עליהם – כזה שיאפשר לחברת תרופות להשקיע כספים במימון מחקרים והפצת המוצר "הייחודי" לאחר מכן – אין לי ספק שסל התרופות היה משתנה, ורופאים רבים היו ממליצים על שימושם לבעיות רבות.

עד כמה שזה יישמע מוזר, תקופות מחלה הינן חלק בלתי נפרד מחייו הבריאים של אדם… ישנן מחלות, בעיקר בילדות, שאפילו גורמות לחיזוק הגוף והכנתו להמשך הדרך. האתגר הוא למנוע מראש מחלות מיותרות, ויותר מכך – להחלים מהמחלה באופן מחזוק יותר, ובריא יותר להמשך הדרך.

תרופות טבעיות קיימות בשימוש מסורתי אלפי שנים במסורות שונות, ומסתבר שגם סבתא צדקה בלא מעט דברים. שיבא לבעיות עיכול שונות, חליטות פאסיפלורה, קאמומיל וואלריאן להרגעה ושינה, שום לזיהומים הינן רק דוגמאות אחדות. שימוש בחכמה בתרופות טבעיות למניעה וטיפול ראשוני המכבד את הגוף, פותר פעמים רבות בעיות שונות, ובניגוד לתרופות רבות – הטיפול הטבעי משאיר את הגוף חזק יותר. שכן שימוש באנטיביוטיקה למשל, אף כי היא נחוצה במקרים מסויימים, משאירה את הגוף חלש יותר משתי סיבות עיקריות:

  1. היא פוגעת גם ב"חיידקים הטובים" החשובים כל כך למערכת העיכול והחיסון.
  2. היא הורגת בעצמה את המזהם שגורם למחלה, ולא מאפשרת לגוף להתמודד בכוחותיו עם הבעיה.

תרופות טבעיות רבות פועלות בדרך הפוכה – הן מתמקדות בחיזוק מערכת החיסון על מנת שהגוף עצמו יתמודד נגד המזהם. דרך זו משאירה את מערכת החיסון עם "זיכרון" אשר יאפשר להתמודד טוב יותר עם המזהם גם בעתיד.

התמודדות יעילה עם מתח ורגשות לא בריאים, נשימה, התמקדות, מימוש עצמי

מתח, חרדה, דיכאון ובדידות פוגעות בבריאות לפחות כמו יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, סוכרת והשמנה. המחקרים המוכיחים זאת רבים ומרשימים. לרבים מהאנשים בארץ קשה לדמיין עצמם חיים ללא מתח ולחץ, אף כי דבר כזה בהחלט אפשרי. מה שיותר קל להבין וליישם הן מגוון רחב מאוד של שיטות שיכולות להגן על הגוף מפני הנזקים של המתח והרגשות הלא בריאים. מבין הטכניקות השונות אני נעזר פעמים רבות עם מטופלים בשיטות נשימה שונות, דמיון מודרך, מדיטציה ועוד.

טיפול עמוק יותר ינסה להתחקות אחר מקור המתח והרגשות הלא בריאים. תחום זה מכונה רפואת גוף נפש, ואת הידע שלי בתחום רכשתי במסגרת לימודי הנטורופתיה המלאים, כמו גם בקורס שנתי של "בודהיזם למטפלים". הטיפול שלי כולל פעמים רבות שיחות, טכניקות טיפול קוגניטיביות, טכניקות מעולם המדיטציה, התמקדות ובודהיזם.

אינני פסיכולוג, ועל כן אינני עוסק בתכנים אלה וכפי שאני מנסה להנחיל לתלמידי – הדבר הראשון שחשוב לדעת הוא מתי אסור לטפל ויש צורך בייעוץ פסיכולוגי ו/או פסיכיאטרי.

אני מאמין שבעיות בריאות רבות מקורן בסיבות רגשיות ו/או התמודדות לא יעילה מספיק עם מתח וסטרס. טיפול רפואי שאינו לוקח בחשבון תכנים אלה, לוקה פעמים רבות בחסר. אדם המחפש בריאות ואיכות חיים גבוהה צריך להפנות תשומת לב, זמן ותרגול גם לנושאים אלה.

אהבה, תמיכה ואינטימיות

לאהבה, אינטימיות ותמיכה ישנה השפעה עצומה על הסיכוי שלנו ליהנות מחיים טובים ובריאים, או לחילופין לסבול ממחלות ואיכות חיים ירודה. הקשר בין גורמים אלה לבין מחלות נבדק פעמים רבות במחקרים שונים, וכמעט בכל פעם המדע הראה כי למשאבי בריאות אלה ישנה השפעה משמעותית יותר מהגורמים אליהם מתייחסים במרבית המקרים בעולם הרפואה כמו גנטיקה, כולסטרול ותרופות.

אהבה בעלת משמעות רפואית כוללת אהבה עצמית, אהבה זוגית / רומנטית, אהבה במשפחה, אהבה לקהילת האנשים הקרובה ולפי דעתי אף אהבה לבעלי החיים ולטבע.

לאינטימיות ישנה משמעות בריאותית בשני מובנים עיקריים: אינטימית מינית ואינטימיות רגשית. האדם הוא ייצור מיני, ויחסי מין מאוזנים הבאים מתוך אהבה חשובים לכל אחד. מגע הוא צורך אנושי בסיסי שחשוב לתת לו מענה מספק גם ללא קשר ליחסי מין. החזקת ידיים, ליטוף וחיבוק אינם רק נעימים, הם גם מבריאים.

האינטימיות הרגשית חשובה לא פחות. היכולת לשתף אדם נוסף ברגשות שלנו, ובעיקר באותם רגשות כמוסים או חבויים, מאפשרת שחרור, נותנת ביטחון ומשפרת פלאים את ההרגשה. אני משוכנע שכל אדם המחפש בריאות אופטימאלית זקוק ליכולת לבכות, להישען ולהיתמך על ידי אדם קרוב. נצליח לעשות זאת לרוב עם אנשים אוהבים, המצליחים לנטרל כל שיפוטיות או ביקורתיות כלפינו.

מאחר ולאנשים רבים קשה להאמין עד כמה נושאים אלה חשובים ממש לבריאות, אני בוחר להביא ציטוט מרופא מפורסם – פרופ' דין אורניש. זה מה שהרופא אומר על כוחן של אהבה ומערכות יחסים:

"אני לא מכיר שום פקטור אחר – לא תזונה, לא עישון, לא פעילות גופנית, לא סטרס, לא גנטיקה, לא תרופות, לא ניתוחים – בעל השפעה גדולה יותר על איכות החיים, שכיחות מחלות, או מוות טרם עת מכל סיבה".

אודות אופיר פוגל