המוח – כיצד נעזור לו לנקות את פסולת, ולתפקד טוב יותר

מחקר חדש: המוח – כיצד נעזור לו לנקות את פסולת, ולתפקד טוב יותר

ישנן כל מיני דרכים לשמר ואף לשפר את תפקודי המוח. מחקר חדש שפורסם בעיתון המדעי והיוקרתי Science מצביע על דרך נעימה, בטוחה וחסרת תופעות לוואי שליליות שעשויה לעזור מאוד. המחקר הראה שיפור ביכולת של המוח לפנות רעלים, כולל חומרים בעיתיים שמקושרים מחקרית להתפתחות מחלות כמו אלצייהמר ודמנציה.

בשנים האחרונות כבר פרסמו מחקרים שהראו קשר בין חוסר שינה טובה, לבין ירידה בתפקוד הקוגניטיבי. המחקר הנוכחי מחדש בכך שבעזרת אמצעי המחשה מאוד מתקדמים, מצאו הבדל בתפקוד המוח וחלקיו השונים בין מצב ערות למצב שינה. הם מתארים שהרווחים בן תאי המוח מתרחבים, תהליך ניקוי הפסולת משתפר ובאופן כללי “המוח עובר למצב עבודה אחר לגמרי מאשר בזמן ערות”. מי שרוצה להעמיק ולהבין – מומלץ להיכנס ולקרוא מקישור זה (המאמר המלא עדיין לא נגיש לקהל הרחב ללא תשלום).

כמה שינה צריך?
על פי מיטב הידע שיש ברשותי כיום, כדאי לאדם בוגר לישון כשבע וחצי שעות איכותיות. ניתן גם לפצל לשנת לילה פחות ארוכה, בתוספת שנת צהריים.

“אבל אין לי זמן”
“אין לי זמן” שווה להבנתי כמעט תמיד לסדרי עדיפויות בחיים. כמעט לכל אדם בוגר בעולם המערבי אין מספיק זמן לעשות את כל מה שהוא רוצה או צריך. אני מאמין גדול בכך שפרט למקרים מאוד קיצוניים, יש לנו את היכולת להחליט לעצמנו מה חשוב יותר, ומה פחות.
לעיתים חשוב להזכיר לעצמנו ששינה טובה הכרחית למערכת חיסון חזקה, לחוזק העצמות, ללחץ הדם, לבריאות הלב, לעודף משקל ולעוד שלל בעיות שהטיפול בהן, או ההשלכות שלהן, מאוד לא פשוטים.

“אבל אני לא מצליח לישון טוב?”
ישנן הרבה סיבות לשינה לא מיטבית, ולרוב הטיפול בבעיות מורכבות יהיה אישי. יחד עם זה, ישנם כמה דברים שיכולים לעזור למרבית האנשים:
1. ליהנות מחליטות של קאמומיל, פסיפלורה או ואלריאן משעות אחר הצהריים עד הערב. גם דייסת שיבולת שועל עשויה לעזור.
2. להימנע ממזונות ומאכלים מכילי קפאין ודומיו באופן גורף, או לפחות בחצי השני של היום.
3. ליהנות מתרגילי נשימה ו/או מדיטציה כשנכנסים למיטה.
4. להקפיד על “הגיינת שינה”: שקט, חושך, ריחות, מזרון מתאים ועוד. לוודא שאין מכשירים מיותרים בחדר השינה – בוודאי לא כאלה שמחוברים לחשמל או פולטים קרינה אלקטרו מגנטית משמעותית (כן – רצוי לכבות את ה WI-FI בלילה).
5. לזכור שבחדר השינה אמורים רק לישון או לעשות אהבה, ולא דברים אחרים.
6. חשיפה נאותה לשמש במהלך היום (מה שלרובנו חסר), ושהות בחושך או באור מעומם בערב – לילה, יעזרו למוח לחזור ולשים לב למחזוריות החשובה של היממה.

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז