מה זה BDNF ואיך כדאי להשפיע עליו לשיפור בריאות המוח?

BDNF, ובעברית ״גורם נוירוטרופי מוחי״, הינו חומר ממשפחת הנוירוטרופינים של גורמי הגדילה, ביחד עם גורם הגדילה העצבי NGF ועם נוירוטרופינים נוספים.

ל- BDNF השפעה חשובה על בריאות המוח, ובשנים האחרונות מתגלות עוד דרכים להעלות את רמתו של חומר חשוב זה.

 

כיצד משפיע BDNF על המוח?

BDNF משמש כאחד הגורמים הנוירו-טרופיים התומכים בהתמיינות, בשלות, הישרדות של נוירונים במערכת העצבים, ויש לו תפקיד הגנתי בתנאים מַזִּיקים, כגון גירוי גלוטמטרגי, איסכמיה צרבראלית, היפוגליקמיה, ונירוטוקסיות. BDNF מעודד ומווסת צמיחה של נוירונים חדשים מתאי גזע נוירליים.

BDNF פועל בנירונים מסוימים של ה-CNS ושל המערכת ההיקפית, לסייע בהישרדות של תאי-עצב קיימים, וכן לסייע לשגשוג ולהתמיינות של נוירונים חדשים ולתת תמיכה דומה לסינפסות. BDNF חשוב לזיכרון לטווח ארוך, ואצל הסובלים מסכיזופרניה נתגלתה פגיעה בזיכרון טווח קצר. למרות שהרוב הגדול של נוירונים במוחות של יונקים נוצרים בעובר לפני הלידה, חלקים במוח הבוגר שומרים על היכולת לגדל נוירונים חדשים מתאי גזע נויראלים בתהליך הנוירוגנזה. נראה ש-BDNF הוא אחד הנוירו-טרופינים הפעילים ביותר בנושא זה. עכברים שנולדו ללא היכולת לסנתז BDNF, סובלים מפגמים התפתחותיים במוח ובמערכת העצבית התחושתית, ובדרך כלל מתים מיד לאחר לידתם, מה שמצביע על חשיבות BDNF בהתפתחות העצבית.

סימוכין מדעיים ומידע רפואי-מדעי נוסף ניתן לקרוא בויקירפואה.

 

השם BDNF הינו קיצור של השם המלא: brain-derived neurotrophic factor.

 

מה הקשר בין BDNF למחלות שונות?

במספר מחקרים נמצא כי קשר בין רמות BDNF לבין סיכון/סבירות לסבול משלל מחלות כמו:

  • פרקינסון
  • טרשת נפוצה
  • מחלת Huntington
  • דיכאון
  • סכיזופרניה
  • OCD – מפגע אובססיבי-כפייתי
  • אלצהיימר
  • דמנציה
  • בולמיה
  • כנראה אפילפסיה
  • אנורקסיה
  • אוטיזם

יש הקושרים רמות נמוכות של BDNF עם תהליכי הזדקנות מוגברים, בעיקר בהיבט הקוגניטיבי.

 

אילו גורמים משפיעים על BDNF?

  • שתיית אלכוהול פוגעת בחומר. ממצא זה התגלה כשחקרו אנשים עם סוכרת ונמצא גם קשר לעלייה בסיכון לדיכאון.
  • פעילות גופנית תורמת מאוד לחומר זה. ניתן לקרוא בקישור הבא מאמר שפורסם בעיתון מדעי מהחשובים בעולם.
  • צום ו/או הפחתת קלוריות. פרטים נוספים בסרטון הקצר הבא.
  • אכילה מוגברת של מזונות עשירים בפלבאנואידים = פירות וירקות רבים. פרטים בסרטון הבא.
  • כורכום. כפית ביום של כורכום העלתה את רמות החומר בכ- 50% תוך חודש אחד בלבד. פרטים בסרטון הקצר הבא.
  • במחקר אחד נמצא כי אכילת אגוזים תורמת ל- BDNF יותר מאשר שמן זית. גם זה מוצג בסרטון הבא.
  • שינה טובה
  • תזונה עשירה במזונות בריאים עם אומגה 3.
  • סטרס / מתח כרוני פוגע ב BDNF.
  • אכילה מוגברת של סוכר פוגעת ב BDNF.

חלק מהסימוכין המדעיים לגורמי השפעה אלה מרוכזים במאמר שבקישור זה.

 

 

האם ניתן לבדוק רמות BDNF?

כן. ניתן לבדוק את רמות החומר, אם כי בדיקות אלה למיטב הבנתי לא נגישות לציבור הרחב, אלא משמשות בעיקר מחקרים.

במתנדבים בריאים הרמה הממוצעת של BDNF בפלזמה היא בערך 92.5 פיקוגרם/מ”ל (בטווח שבין 8.0-927.0 פיקוגרם/מ”ל). נמצא שהרמה גבוהה יותר בנשים, והיא פוחתת בשני המגדרים בגיל המתקדם. פרט להיותו נפוץ באזורי מוח שונים, BDNF מצוי גם בריאות, לב, טחול, צינור העיכול ובכבד. פרט לרקמות אלו,BDNF נמצא מבוטא גם בפיברובלסטים, בתאי שריר , ובבלוטת הטימוס. מחקרים של Lommatzsch וחב’ ב-Neurobiol Aging משנת 2005, הראו שרמות BDNF בשלפוחית השתן, בריאות ובמעי הגס, גבוהות יותר מרמותיו במוח או בעור. נמצא גם מתאם חיובי בין רמות BDNF בדם לבין לחץ הדם הדיאסטולי, סך כולסטרול, LDL-כולסטרול, מסת רקמת השומן, BMI ורמת טריגליצרידים.

 

בריאות ואושר,

אופיר פגול, נטורופת

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז