מהן ההשפעות של עודף או חוסר יוד על הבריאות?

חוסר ביוד נפוץ מאוד, ועלול לגרום לבעיות בריאות רבות, חלקן אף מסוכנות. למעשה, ישנם רופאים הטוענים כי מחסור ביוד אצל נשים הרות ומניקות מהווה את הסיבה המובילה בעולם לפגיעות מוח שניתן למנוע אותן! בנוסף, רבים לא יודעים למשל שלאנשים טבעונים סיכון גבוה מאוד לסבול מחוסר יוד.

לפי סקר שמצטט ד״ר גיל יוסף שחר, בישראל מחסור ביוד קיים אצל 85% מהנשים בישראל, ואצל 62% מהילדים בישראל!

יוד הוא עוד מינרל חשוב לתפקוד הגוף, אשר נמצא בעיקר בבלוטת התריס שם הוא הכרחי לייצור הורמוני בלוטת התריס המשפיעים על כל הגוף.

מה המשמעות הבריאותית של חוסר יוד?

  • חוסר ביוד עלול לפגוע בתפקודי בלוטת התריס, דבר העשוי להתבטא ״רק״ בגדילת הבלוטה דבר הגורם לעיתים לנפיחות באיזור הגרון, אבל יותר משמעותי היא הפגיעה בתפקודי הגוף. חלק גדול מהסכנות שבחוסר יוד שרשומות כאן בהמשך הן בעצם תוצאה של בלוטת תריס שלא מתפקדת היטב.
  • השמנת יתר, עייפות, חולשה.
  • בעיות עור, בעיות נוירולוגיות וקשיי עיכול.
  • פגיעה בהתפתחות העובר, ואף פגיעה מוחית ו/או התפתחות בתינוקות! יש הטוענים כי מחסור ביוד אצל נשים הרות ומניקות היא הסיבה המובילה בעולם לפגיעות מוח הניתנות למניעה. מומלץ לשים לב לניסוח של משרד הבריאות הישאלי בעניין זה: ״אפילו מחסור קל במהלך ההיריון, הינקות והילדות עלול לגרום לנזק בלתי הפיך למוח ולמערכת העצבים המתפתחים ולהפחית את היכולת השכלית של ילדים בגילאי בית הספר ובשלבים מאוחרים יותר.״

 

מה המשמעות הבריאות של עודף יוד?

עודף יוד יחסית נדיר. מצבים כאלה יכולים להתרחש בעיקר עם נוטלים תוספי תזונה הכוללים יוד.

כמויות ממש גדולות של יוד עלולות לגרום למגוון סימפטומים החל מתחושת בערה בפה ובמערכת העיכול, בחילה, הקאה או שלשול, ועד כדי מצבים מסוכנים של סחרחורת קשה ואף איבוד הכרה.

הבעיה העיקרית עם חשיפה ליוד היא רגישות, או אלרגיה ליוד. מצבים אלה מתגלים פעמים רבות במהלך בדיקות רפואיות בהם מזריקים יוד לגוף, ומתגלה תופעה אלרגית שיש לטפל בה מיד. מי שחושד במצב שכזה צריך להתייעץ ברופא שלו/ה לפני שימוש בתוספים עם יוד ו/או אכילת מזונות עם יוד.

 

מהם מקורות התזונה הבריאים ליוד?

המזונות הבריאים הבולטים בתכולת היוד שלהם הם מוצרי מזון מהים. דגי ים, אצות וכדומה מכילים כמות נדיבה של יוד ומינרלים טובים נוספים.

רבים לא יודעים שמלח הוא כנראה מהמקורות המשמעותיים יותר של יוד בתזונה המערבית. הסיבה לכך היא שמרבית מסוגי המלח ה״רגיל״ מעושר ביוד. אולם, על פי משרד הבריאות הישראלי, מרבית המלח בישראל אינו מתוסף ביוד כפי שמקובל בשאר המדינות המערביות. ניתן לקרוא כאן כיצד לבחור מלח בריא. ישנה טענה כי במלח הנמצא באוכל מתועש כמות היוד מועטה.

מזונות צמחיים יכולים לכלול יוד במידה והם גודלו בקרקע עשירה ביוד, דבר שכמעט לא קורה למיטב ידיעתי.

 

ביצים ומוצרי חלב מכילים אף הם יוד, אך לא קל למצוא ביצים בריאות באמת, ועל המשמעות הבריאותית של מוצרי חלב לא ארחיב כאן…

עוד נקודה חשובה בעניין זה, אם מוצרי החלב והביצים בישראל היו מקור טוב ויעיל של יוד, כיצד זה שלמרבית הנשים והילדים בישראל חסר יוד? הרי אלה מוצרי מזון מאוד נפוצים בארץ.

 

מי עלול לסבול מחוסר יוד?

טבעונים שלא אוכלים אצות בסיכון רב מאוד לסבול מחוסר יוד. למעשה, כנראה שאם הם אינם מקפידים לאכול אצות, ולא משתמשים במלח מעושר ביוד – סיכוי גבוה מאוד שחסר להם יוד בגוף.

מחקרים שנעשו אפילו בישראל מצאו שמרבית הנשים ההרות בישראל סובלות מחוסר יוד, ובהינתן הממצא המדעי שהדבר עלול לפגוע בהתפתחות העובר והתינוק – נושא זה מאוד משמעותי.

על פי משרד הבריאות הישראלי, גם ילדים ונשים בגיל הפוריות בסיכון גבוה לחוסר יוד.

 

מה לעשות אם יש חשש למחסור ביוד?

ראשית, כמובן, יש להתייעץ ברופא המטפל.

שנית, ההמלצה הכי בריאה ובטוחה שאני מכיר היא לצרוך אצות אולווה הגדלות בישראל בתנאים מבוקרים. האצות גדלות במי ים שעברו סינון למתכות ורעלים, והן מכילות כמות נאה של יוד. נשים בהריון, אבל ממש לא רק הן, יהנו גם מהכמות הטובה של אומגה 3 שקיימת באצות האולווה.

מעבר לכך, אכילת דגים בריאים וקטנים ואצות איכותיות הינה מומלצת כמעט לכולם.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

 

 

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז