כמה מים צריכים לשתות ביום?

רבים תוהים כמה מים רצוי לשתות מבחינה בריאותית? לרוב התשובה המקובלת היא כשני ליטר ביום, או מה שמוכר יותר בארה״ב: 8 כוסות מים ליום. העניין הוא שהביסוס המדעי של טענה זו אינו חזק, בלשון המעטה…
לפני שארשום את מחשבותי בהקשר זה, מובאים כאן כמה קישורים ומידע מרופאים שונים ומפרסומים שונים לגבי השאלה כמה מים חשוב שנשתה ביום.

כמה מים צריך לשתות לפי פרופ׳ אהרון א. קרול, פרופסור לרפואת ילדים

פורסם בניו-יורק טיימס. מצורך קישור לעיקרי המאמר בעברית מוואלה.
במאמר מעניין חושף פרופסור חשוב את חוסר הביסוס המדעי שעומד מאחורי אחת ה”אמיתות” המוכרות ביותר בתחום התזונה.
הוא מציין, בין השאר, שההמלצה על שתיית 2 וחצי ליטר ביום אינה מבוססת מדעית, שישנם הבדלים עצומים בין אדם אחד לאחר, ושיש לקחת בחשבון גם את המים שנמצאים במזון שאנו אוכלים.

כמה מים צריך לשתות – סרטון הסבר קצר מאת ד״ר ג׳ן גונטר

כמה נוזלים כדאי להכניס לגוף – מאמר מאת ד״ר מיכאל גרגר

נקודת מבט מדעית נוספת על כמות המים / נוזלים הדרושה לנו לבריאות אופטימלית, ניתן לקרוא ב מאמר של ד״ר גרגר מקישור זה .
במאמר, הוא מתייחס לכמויו הרצויות, להשפעה על מחלות פשוטות וחמורות ועוד.
מומלץ להיכנס לקישורים הפנימיים בתוך המאמר, הנותנים עוד הסבר מעמיק בנושאים השונים לפי העניין של הקורא.

כמה מים חשוב לשתות ביום – ד״ר גיל יוסף שחר מתראיין לעיתון ״הארץ״

ד״ר גיל יוסף שחר התראיין לעיתון הארץ שם פורסמה כתבה שלמה על נושא המים ועונה על עוד כמה שאלות מעניינות בנושא זה.

מובאים כאן למטה קטעים קצרים ומעניינים מהראיון איתו, ולקריאה מלאה כדאי כמובן להיכנס לקישור שלמעלה:

  • באיזה חלק של היום?
    “רצוי לא לשתות הרבה לפני השינה, כי אז גדל הסיכוי שהאדם יתעורר באמצע הלילה ואיכות השינה תיפגע. בבוקר כדאי לשתות כוס מים אחרי הקימה: לרוב הגוף קצת מיובש לאחר שנת לילה”.
  • מהי טמפרטורת המים העדיפה?
    “טמפרטורת החדר. מים קרים גורמים לכיווץ כלי דם ברירית הקיבה ויפריעו לעיכול המזון. מים רותחים מגדילים סיכון לסרטן הוושט”.
  • מהו המרווח האופטימלי בין אוכל לשתיה?
    “רצוי מאוד לא לשתות תוך כדי הארוחה. זה יפריע לתהליך העיכול בגלל דילול חומצת הקיבה ודילול כמות אנזימי העיכול. הרמב”ם כתב לחכות לפחות שעה אחרי האוכל, ורצוי אפילו שעתיים, עד השתייה”.
  • לשתות רק כשצמאים או בלי קשר?
    “שאלה לא פשוטה. התשובה: תלוי. יש אנשים שאיבדו את הקשב לגופם ושוכחים לשתות. אנשים שקשובים לגופם יכולים לסמוך על תחושת הצמא”.
  • יש מי שזקוקים לפחות מים מאחרים?
    “מי שיחסית נמוך, לא פעיל גופנית, לא שותה קפה, פותח את הבוקר עם חצי אבטיח, ואוכל בהמשך היום בעיקר פירות וירקות — כמעט לא צריך לשתות. לעומתו, פועל בניין שאוכל סנדויצ’ים עם נקניק, מוטב שישתה הרבה”.
  • האם השתן הוא אכן אינדיקציה לשתייה מספקת?
    “אם אין מחלה שקשורה לכמות וריכוז השתן (מי שיש לו מחלה כזו לרוב יודע) אז כמות השתן והצבע הם אכן אינדיקציה. השתן צריך להיות צהוב בהיר מאוד, ובכמות שבין 1.5 ל–2 ליטר ביום לאדם ממוצע”.
  • יש עוד אינדיקציות לשתייה נכונה? השפתיים? העור? הצואה? הזיעה?
    “אם אדם רואה שיש לו יציאות קשות מאוד — ייתכן שהדבר נוסע ממחסור במים. במקרה כזה שווה לנסות לשתות יותר. יובש בשפתיים, בפה ובגרון, הוא בהחלט סימן אפשרי לחוסר נוזלים בגוף. אבל כמובן שבחורף יובש שפתיים קשור בעיקר לאוויר יבש ולרוח”.
  • מה דעתך על תוספת לימון שיש מי שמאמינים שמקנות למים תכונות פלאיות?
    “זה מורכב כי זה עלול לפגוע בשיניים. מומלץ להשתמש בקש”.
  • מה דעתך על מים בבקבוקי פלסטיק?
    “עדיף להימנע מהם. רשימת הסכנות ארוכה. מחקרים מצביעים על פליטה של חומרים שגורמים לשיבוש המערכת ההורמונלית אל המים”.
  • האם שתייה לפני הארוחה יכולה לסייע בירידה במשקל?
    “שתייה של שתי כוסות מים כ–30 דקות לפני הארוחה תורמת לירידה במשקל. אבל לא זה הפתרון השורשי לבעיית המשקל”.
  • ולסיום שאלת השאלות: איזה מים לשתות? איזה הכי טובים?
    “המים הכי טובים הם מי מעיין טבעי שנמצא באיזור שבו אין ריסוס וחומרי הדברה ושפכים תעשייתים: למלא בקבוקי זכוכית יישר ממקור נביעת המעיין. אין לך כזה ליד הבית? צריך להתפשר. מי הברז בישראל מכילים לא מעט חומרים מזיקים (כלור, פלואור, מתכות כבדות, שיירי חומרי הדברה, PCB ועוד כהנה מרעין בישין). כדאי לטהר אותם. מהי שיטת הטיהור הטובה ביותר – אוסמוזה הפוכה היא שיטת סינון עוצמתית, אבל יש לה חסרונות. היא לא מושלמת. בעתיד אני מתכוון לבצע תחקיר מקיף על הנושא”.

 

כמה מים חשוב לשתות לבריאות – השורה התחתונה

השורה התחתונה להבנתי היא שאין כמות נוזלים שניתן להגדיר כרצויה עבור כולם. יש שוני גדול מאוד בין אנשים שונים, בימים שונים ובמצבים שונים.
אני נוהג להיעזר במבחן צבע השתן כמדד להבנת כמות המים שרצויה לנו: אם נחלק את צבע השתן לשלול רמות: לשקוף-צהבהבה-צהוב, רצוי שצבע השתן יהיה בין שקוף לצהבהב. הגיוני שהשתן הראשון בבוקר יהיה מעט כהה, אבל לאחר מכן זה לא טוב. שימו לב שאם השתן כל הזמן שקוף – סימן שאנו שותים יותר מדי.
לא לשכוח שישנן מספר מזונות, תוספי תזונה ותרופות שמשנים את צבע השתן.
מנסיוני, אדם שאוכל בריא – כולל מגוון רחב של ירקות ופירות – צריך לשתות רק כמה כוסות בודדות ביום.
והעיקר שלא נשתה מי ים…
אופיר פוגל, נטורופת
shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז