עושים צום לילה ארוך? צום לסירוגין? 16/8? ממש חשוב לקרוא את הפוסט הבא…

אומנם מצטברות עדויות התומכות ביעילות של צום לילה ארוך, צום לסירוגין, או מקטעי צום ארוכים ביממה, אבל ישנם גם חסרונות אפשריים. חשוב להכיר את המגבלות ו/או את החששות שעדיין קיימים לגבי גישות אלה, ובעיקר – איך לעשות את זה בצורה הכי נכונה שאנו מבינים כיום.

 

מהם חלק מהחסרונות האפשריים של צום לסירוגין לסוגיו השונים?

ראשית, חשוב להבין שהמדע הקיים כיום (אביב 2021) לגבי גישות אלה הוא עדיין מוגבל. יתכן בהחלט שחלק ניכר מהתועלות החקורות ו/או המדווחות לגבי היעילות נעוץ בכך שמי שעושה ״דיאטה״, או פשוט מגביל את עצמו בנשנושי בוקר או ערב-לילה מיותרים, מרוויח בכל מקרה.

שנית, זה לא מתאים לכל אחד. ישנם אנשים, בעיקר מתמודדי סוכרת שליוויתי, שגישה זו לא תורמת להם, ולעיתים אף מחמירה את המצב וערכי הסוכר.

שלישית, ישנה שאלה חשובה לגבי תזמון שעות הצום במהלך היממה…

 

מתי נכון לצום ומתי לאכול בצום לסירוגין?

ממליץ מאוד להשקיע כמה דקות ולצפות בסרטון הבא המתאר כמה מחקרים בנושא.

בין השאר מוצגים שם הנתונים הבאים:

  1. מספר מחקרים מצביעים על כך שמי שפוסח על ארוחת בוקר, נמצא בסיכון גבוה יותר לסכרת, טרשת עורקים, עליית כולסטרול ועוד. הרופא שבסרטון אפילו מצטט מחקר ישראלי שהראה עלייה בערכי שומני הדם (טריגליצרידים), אצל אלה שפוסחים על ארוחת בוקר.
  2. מחקר הראה שארוחה הנאכלת בערב, לעומת ארוחה הנאכלת בבוקר (בדיוק אותו אוכל!) – מביאה לעלייה של פי 2 בערכי הסוכר. זאת אומרת, אכילת אותו מזון בערב מקפיצה את הסוכר ברמה הרבה יותר גבוהה מאשר אכילתו בבוקר.
  3. אכילת ארוחה צהריים ב 16:30, לעומת אכילת ארוחה עם תכולה זהה בשעה 13:00 – הביאה לעלייה מוגברת של הסוכר ב 46%! שוב, אותם מרכיבי מזון אשר נאלכים בשעות שונות.

מקבץ העדויות הללו מרמזים באופן די משכנע כי לשעון הביולוגי שלנו (השעון הסירקדי) השפעה גדולה מאוד על האופן בו הגוף שלנו מתמודד עם האוכל. נראה שעדיף לאכול מוקדם במהלך היום, ולסיים את ארוחת הערב והאכילה ביממה מוקדם ככל הניתן. בהקשר זה, אם ננסה ללמוד מהאבולוציה של בני האדם, כדאי לנו לסיים לאכול בשעות האור, הרבה לפני שמחשיך…

 

להלן הסרטון של ד״ר מיכאל גרגר.

כרגיל, ניתן להגדיר ״כתוביות״, ולאחר מכן להגדיר שפה עברית.

 

בריאות ואושר,

אופיר פוגל, נטורופת

 

shalev

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז