לא רק פולית – חסרים תזונתיים חשובים בהריון

כולם כבר שמעו על הצורך למנוע חוסר בחומצה פולית בתקופת ההריון, אבל ישנם חסרים תזונתיים נוספים שחשוב מאוד למנוע בתקופה קריטית זו שרבים לא יודעים עליהם.

נתחיל בתיקון טעות נפוצה לגבי חומצה פולית, ולאחר מכן יוסבר על עוד שני חסרים תזונתיים שמאוד חשוב למנוע בתקופת ההריון.

 

מה נכון לעשות על מנת למנוע מחסור בחומצה פולית בהריון?

כמעט כל הנשים נוטלות תוספי תזונה מסוג חומצה פולית לפני ובמהלך ההריון. העניין הוא שלא כל אישה (ואיש) הופכים בגופן ביעילות את החומצה הפולית לחומר הפעיל החשוב – פולאט. בשל כך, יש להעדיף להשתמש בתוסף תזונה טבעי בשם ״פולאט״, ולא בתחליף הסינטטי שנקרא ״חומצה פולית״.

 

מחסור בויטמין D עלול לפגוע בעובר, ובעיקר בהתפתחות הקוגניטיבית שלו

מספר מחקרים בבעלי חיים מראים כי מחסור בויטמין די עלול לפגוע בעובר בכמה מנגנונים. במחקר בו עקבו אחר יותר מ- 1500 נשים הריוניות מצא כי ילדים שנולדו לנשים שסבלו ממחסור בויטמין D במהלך ההריון, הראו תוצאות גרועות יותר בתפקודים קוגניטיבים בגילאים 4-6 (מבחני IQ).

נזכיר שוב שמחסור בויטמין די הוא לרוב תוצאה של חשיפה מועטת מדי לשמש. וכל עוד אין מניעה מחשיפה לשמש – כדאי לחשוף את ארבעת הגפיים שלנו לשמש במשך כרבע שעה ביום.

 

מהו המחסור התזונתי הנפוץ והחשוב ביותר בתקופת ההריון?

למיטב הידע וההבנה שיש ברשותי כיום, מחסור באומגה 3 הוא הנפוץ והבעייתי ביותר בתקופת ההריון. מדובר במחסור שכנראה הנפוץ ביותר כי המודעות לחוסר פולאט גבוהה, והמודעות למחסור באומגה 3 נמוכה מאוד. גם ללא קשר להריון – מרבית אנשי המערב סובלים בלי שהם יודעים ממחסור בחומצות שומן קריטיות אלה.

כיום מפורסמות כבר מטא-אנליזות וסקירות רחבות הבודקות את יעילות השלמת אומגה 3 – בתזונה או כתוסף – לנשים הריוניות ולתינוקות שלהן.

 

לסיום, כמובן שכל מחסור תזונתי משמעותי עלול לפגוע באם ההריונית וגם בעובר. יחד עם זה, יש לתת דגש למרכיבים שחסרונם נפוץ בחברה שלנו, ופוטנציאל הנזק שלהם גבוה בתקופת ההריון.

 

פיריון בריא לכל,

אופיר פוגל, נטורופת

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאותי

  • סינון לפי צמחוניטבעוני

  • סינון לפי סוג אוכל

  • סינון לפי זמן בישול

  • סינון לפי שלב דיאטת אורז