"טונה לילדים? רק פעמים בחודש"

ב 23/9/12 פורסם ב YNET מאמר מאת ד"ר איתי גל הסוקר את ההמלצות החדשות של איגוד רופאי הילדים האמריקני בנושא אכילת טונה על ידי ילדים: כאן

איגוד הרופאים יוצא בהזהרה החדשה לאחר שקבוצת חוקרים בדקה את כמות הכספית שיש בפועל בקופסאות השימורים הפופולאריות שילדים ומבוגרים אוכלים. כפי שמפורט במאמר, כמויות הכספית היו גבוהות בהרבה ממה שדווח בעבר. הסכנות שבצריכה מוגברת של כספית ידועות מזה זמן רב, וגם הן מפורטות במאמר עצמו.

למיטב ידיעתי הנתונים וההסברים המובאים במאמר נכונים. מזה שנים אנו מוטרדים מהכמות ההולכת וגדלה של כספית, ומתכות אחרות, במוצרי מזון מהים. לצערנו, גם את האוקיינוסים האנושות הורסת לאט אבל בטוח. לפני כעשור ארגון הלב האמריקני בדק את הסוגיה מאחר והוא ממליץ על צריכת דגים עשירים באומגה 3 למניעת מחלות לב וכלי דם. המסקנות שפורסמו היו שלנשים בהריון, נשים מניקות וילדים – מומלץ לאכול עד שתי מנות דגים עשירים בכספית בשבוע. ברשימת הדגים שציין הארגון היו כריש, דג חרב ומקרל. פרסומים מאוחרים יותר ציינו גם את הטונה כבעייתית. מן העבר השני של קשת הדעות, ישנם רופאים מובילים בתחום מדע התזונה הממליצים לא לצרוך בכלל דגים מהים, ולהסתפק בכמוסות אומגה 3 בלבד.אז מה עושים? ראשית, "פורפורציות": כמות החומרים המזיקים שניתן למצוא במזונות מהים עדיין קטנה בהרבה ממה שכנראה יש באופן קבוע במוצרי הבשר, בעוף ובמוצרי החלב שקונים במרכולים בארץ. מי שרוצה להפחית למינימום את הסכנה לחשיפה לחומרים בעיתיים, מוזמן לעבור להיות טבעוני אדוק שאוכל רק אוכל אורגני. אבל מהלך זה לא מתאים למרבית האנשים, וזה מביא אותנו לדבר השני שאפשר לעשות: לבחור בתבונה. הדגים המכילים את הכמות הגדולה ביותר של חומרים לא טובים הינם הדגים הגדולים ביותר שצוינו קודם. הדגים הבטוחים יותר הם הדגים הקטנים יותר: סרדינים, אנשובי, פילה סול קטן שניתן להשיג בארץ ועוד.
והמלצה אחרונה – בדקו מה אוכלים הילדים או הנכדים שלכם בפעוטון ובגן. במרבית המקומות נותנים כל יום טונה…

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז