המתקה בריאה – איך בריא להוסיף מתיקות לאוכל ?

רבים שואלים אותי איך בריא להמתיק את אוכל? האם סוכרזית עדיפה מדבש או להיפך? האם צריך להימנע מפירות יבשים? סילאן ומייפל זה טוב או רע?

התשובות לשאלות אלה הן כמובן משתנות מאדם לאדם, בעיקר אם ברקע יש סוכרת או בעיות דומות. יותר חשוב מכך, התשובה לשאלות אלה היא תמיד תשובה יחסית. למשל דגש בריא יותר מסוכר, אבל פחות מתאים יחסית להמתקה בעזרת קינמון.

על מנת שיהיה קל יותר לעשות בחירות נכונות, אנסה כאן לתת מדרג של האפשרויות הבריאות יותר ופחות להמתקה המזון:

הכי מומלצץ: להמתיק אוכל בעזרת קינמון או עלי סטיביה. בשתי האפשרויות אין קלוריות כלל, ולכן הוספת קינמון או סטיביה אינם מעלים את רמת הסוכר בדם. למעשה, ישנן אפילו כמה עדויות המצביעות על כך שקימנון / סטיביה עוזרים לאזן רמות סוכר בדם.

אפשרות בריאה נוספת: ליהנות, כשזה מתאפשר ומתאים למנה, להיעזר בירקות מתוקים כמו גזר, גמבה, בטטה וכדומה.

אפשרות ג׳: פירות מתוקים. עבור הסובלים מסוכרת (או בעיות דומות), כדאי להקפיד על הפירות שפחות מעלות סוכר יחסית לאחרים: תפוח, אגס, משמש, שזיף, אשכולית, תות, תפוז הנאכל עם קליפתו הלבנה.

אפשרות ד׳: פירות יבשים.

אפשרות ה׳ = המתקה נוזלית: מוצרים איכותיים של דבש, מולסה ללא תוספת גופרית, סילאן ללא תוספת סוכר, מייפל.

אפשרות גרועה: סוכר לצורותיו השונות ובשמותיו השונים.

אפשרות גרועה נוספת: ממתיקים מלאכותיים. הם אומנם לא מעלים מיד אחר אכילתם את רמת הסוכר בדם, אך יותר ויותר עדויות מדעיות רומזות על נזקם המתמשך לבריאות בכמה רבדים.

 

חשוב לשים לב שלא כל מזון שרשום בו ״ללא תוספת סוכר״ אכן בריא ומומלץ. לחלק מהריבות, למשל, אומנם לא מוסיפים סוכר, אבל הן עשויות ברובן מרכז פרי עתיר סוכר פירות שצפוי לעשות נזק לאיזון הסוכר. דוגמא נוספת היא פירות יבשים (כמו חמוציות) ללא תוספת סוכר. במקרים אלה, פעמים רבות מוסיפים סירופ תפוחים מתוק לפרי היבש, והופכים אותו למזיק מאוד לאיזון הסוכר.

ככלל אצבע שמכעט תמיד נכון – ככל שמזון מעובד/מתועש יותר, כך הוא צפוי להזיק יותר לבריאות בכלל, ולסוכר בפרט.

הינה כמה דוגמאות לקינוחים בריאים מתוך סדנאות הבריאות שאני מעביר:

ושלא נדע מסוכר,

בריאות,

אופיר פוגל, נטורופת

 

 

כתיבת תגובה

סינון מתכונים

  • סינון לפי מצב בריאות

  • סינון מאכלים לצמחונים


  • סינון לפי סוג אוכל


  • סינון לפי זמן הכנה


  • סינון לפי שלב דיאטת אורז