אפשרויות לארוחת בוקר בריאה למוח

מצורפות כאן 9 אפשרויות, 9 חלופות שונות לארוחת בוקר נפלאה ובריאה למוח.
כמובן שלא כל אפשרות מתאימה לכל אחד, בהתאם לרגישויות למזון, מחלות רקע ובעיקר סוכרת או סוכרת גבולית.

חלופה א'

גרנולה ביתית. קלייה מהירה של שיבולת שועל בתבנית בתנור מספקת את המרכיב הבסיסי אותו ניתן להכין בכמויות מראש. לקערת הבוקר ניתן להוסיף את המרכיבים הבאים:

  • חלב צמחי בריא – שקדים/אורז/שיבולת שועל/סויה. או לחילופין ניתן ״להרטיב״ את הגרנולה עם רסק תפוחים טבעי או פרי דומה (ניתן לקנות בחנות מוכן, או להכין על ידי ריסוק פרי במעבד מזון).
  • פירות יער כהים, עדיפות לאוכמניות (לרוב קונים קפוא במרכולים).
  • שבבי קקאו נא איכותי.
  • שבבי קוקוס.
  • זרעי פשתן ו\או זרעי צ'יה טחונים.
  • כל פרי נוסף.
  • אגוזי ברזיל או כל אגוז אחר.

חלופה ב'

דייסות על בסיס שיבולת שועל, תירס, אורז מלא, כוסמת או דוחן. האופציות המתוקות בדרך כלל כוללות קינמון ופרי יבש שמתבשל עם הדגן לדייסה. יש יתרון גדול לשילוב פירות יער כהים, זרעי פשתן טחונים או זרעי צ'יאה טחונים, אגוזי ברזיל, שבבי קקאו נא ושבבי קוקוס. אפשר להוסיף כל פרי טרי שרוצים. ניתן להוסיף מעט דבש וגם אגוזים לא קלויים ו/או שקדים.

חלופה ג'

לחם איכותי עם ממרח בריא וטעים.
לחם בריא מכיל בעיקר דגנים גרוסים לשבבים ולא דגנים טחונים לקמח. סוג אחד ניתן לקנות במרכולים הרגילים, סוג שני רק בחנויות טבע, וסוג שלישי ניתן להכין בקלות בבית.

לחמים טעימים, בריאים ומומלצים:

  1. לחם ״פומפרניקל אמיתי״ (על הרבה מוצרים רשום ״פומפרניקל״, אך מעטים הם המקוריים והטובים). אפשר לקנות בכל המרכולים, נזהה אותו כלחם פרוס באריזות וואקום שקופות בצורת מלבן או ריבוע. הלחם עצמו דחוס, כבד, משביע ובריא מאוד. בעיקר ניתן למצוא מוצרים איכותיים של חברת Mestemacher. טיפ: אם לא אוהבים את החמצמצות שלו, כדאי לחממו מעט במצנם עד שטעמו מתעדן.
  2. לחמים עדינים נקראים ״מונבטים״ (www.munbatim.com). הלחמים נראים יותר כמו חביתיות קטנות (פנקייקים). הם נמכרים מוקפאים במקררים של חנויות הטבע.
  3. אפשר להכין בקלות בבית לחם מכוסמת ירוקה או משעועית מאש מונבטת.

ממרחים בריאים וטעימים עדיף להכין בבית, רצוי בכמויות גדולות שיספיקו לשבוע-שבועיים. זה יכול להיות חציל קלוי על האש, גמבה קלויה, מטבוחה על בסיס עגבניות או פשוט ירקות קלויים בתנור. ניתן להכין שלל ממרחים על בסיס קטניות כמו ממרח חומוס ביתי, ממרח עדשים עם בצל ושום, ממרח פול, ממרח שעועית לבנה וממרח ״טופו-פיצה״. מתכונים לאלה ולעוד רבים ניתן למצוא בקישור זה. יש לבחור בצד ימין מתכונים שמתאימים לבריאות המוח, ומעט למטה מימין לבחור ״ממרח״.
אפשר גם להרטיב את הלחם במעט שמן זית איכותי, חומץ בלסמי אם אוהבים, להוסיף זעתר או אורגנו ושכבה של ירקות טריים. ממרחים בריאים ופשוטים כוללים אבוקדו, ממרח שקדים (״שקדיה״, ללא תוספת סוכר), פסטו וממרח זיתים.

ירקות בנוסף ללחם עם הממרח יהפכו את ארוחת הבוקר למזינה, משביעה ובריאה יותר.

חלופה ד' (מתאימה לקיץ)

סלט עשיר בירקות מגוונים. הזדמנות לשלב בתפריט ירקות מאוד מומלצים כמו גזר, קולורבי, נבטי ברוקולי, כרוב, עלים ירוקים ואפילו רימונים. על מנת שהסלט יהיה יותר משביע, ניתן להוסיף אליו גרגירי חומוס, תירס, בורגול, קינואה, מעט דג איכותי, לחם איכותי וכדומה.

חלופה ה' (מתאימה לחורף)

מרק מירקות או קטניות. כן, אפשר לאכול מרק לארוחת בוקר. כמה מיליוני יפנים פותחים את הבוקר שלהם עם מרק מיסו נהדר, אז גם אנחנו יכולים. ישנם הרבה מרקים מירקות ו/או קטניות שמאוד משביעים וטעימים. תוספת גריסי פנינה למרק תהפוך אותו למשביע אף יותר.

חלופה ו'

קטניות. כן, אפשר גם לאכול קטניות על הבוקר. במגזר הערבי בישראל אפשר ליהנות מחומוס או פול טרי וחם על הבוקר. גם תורמוס מבושל הולך נהדר. כמה ירקות ליד הקטניה יהפכו את הארוחה לטעימה ובריאה במיוחד. כשאוכלים את הקטניות כך כפשוטם ללא תוספת פיתה, מערכת העיכול לרוב מגיבה נהדר, וקיבלנו ארוחה משביעה, חמימה שמשאירה אותנו עם אנרגיה וללא עייפות או נפיחות.

חלופה ז' (מתאימה לקיץ)

שייק המשלב ירקות ו\או פירות. אפשר להכין מגזר, תפוח, סלק, סלרי, עלים ירוקים ועוד הרבה. זו גם הזדמנות נהדרת לשלב פירות יער כהים בתפריט. הוספת שבבי קקאו נא תוסיף להשפעה הממריצה הדרושה לעיתים בבוקר. רק חשוב לוודא שלא עושים שייק סכרתי, אלא שייק בריא.

חלופה ח' (מתאימה לקיץ)

פירות. מי שלא כל כך רעב בבוקר, ואינו סובל מסוכרת, יכול לאכול 2-3 פירות וזהו. 

חלופה ט'

ביצים עם ירקות ולחם בריא. כפעם בשבוע ניתן לבחור בחלופה זו.

טיפול קוגנטיבי למוח

לראשונה בישראל, ישנה אפשרות לעבור סט בדיקות מקיף במקום אחד, ולקבל ידע קריטי לשמירה על בריאות קוגניטיבית. מדובר בבדיקות מקיפות לאיתור גורמי סיכון והבנת הטיפול הרצוי לבעיות זיכרון, דרדור קוגניטיבי תלוי גיל, דמנציה ואלצהיימר!

פאנל הבדיקות הוכן בהובלת ד״ר קארין אלמן שינה ואופיר פוגל, יחד עם נוירולוגים ומומחים נוספים לבדיקות מיוחדות ולרפואה פונקציונאלית. המטרה היא לאפשר אבחון יעיל ומקיף של בעיות שעלולות לגרום לדרדור קוגניטיבי, והעלאת הסיכוי לטיפול יעיל, ממוקד ומותאם אישית.

500 ש"ח הנחה עם קוד קופון brain

הבהרה חשובה: אין אנו מקבלים תגמול עבור ההמלצה על בדיקות אלה או על השימוש בקופון.

אם טרם נרשמת ל״שירות מוח בריא״ אנא רשום פרטיך כאן ותקבל את העדכון הבא ישירות לתיבת האימייל שלך.

ליצירת קשר ובירורים: ofir.vogel@gmail.com

המידע המובא באתר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ואין לראותו ככזה.